رشد تصاعدی فروش دوچرخه های برقی در چند بازار اروپایی طی چند وقت اخیر به حدی است که پیش بینی می شود به زودی فروش خودروهای سنتی دارای موتور احتراق داخلی را پشت سر بگذارد.
با توجه به اینکه تعداد بیشتری از افراد شیوه های حمل و نقل شخصی را در دوران شیوع کووید 19 ترجیح می دهند اما تمایلی به سرمایه گذاری گسترده مالی در شرایط نامشخص اقتصادی ندارد، طی چند ماه گذشته استفاده از دوچرخه های الکترونیکی رواج یافته است.
گزارش ها حاکی است محبوبیت دوچرخه های برقی طی چند سال اخیر در اکثر کشورهای اروپایی رو به رشد بوده است تا جایی که نزدیک به یک میلیون دستگاه از این وسایل در شش ماهه نخست سال 2019 فقط در آلمان به فروش رسید.
در عین حال همه گیری کرونا و متعاقب آن اجرای قرنطینه های سراسر نیز به عنوان یک کاتالیزور عملکرده است.
گزارش پایگاه فناوری «الکترک» به استناد طرح های کنفدراسیون صنعت دوچرخه اروپا (CONEBI) نشان می دهد که بازار دوچرخه های الکتریکی اتحادیه اروپا تا سال 2025 به حدود 7 میلیون دستگاه افزایش خواهد یافت.
این گزارش نقل می کند که چند پیش بینی دیگر این رقم را بالغ بر 10 میلیون دستگاه برآورد کرده اند.
این در حالی است که خرید خودروهای جدید شیب بسیار کندتری را نسبت به دوچرخه های الکتریکی طی می کند، حتی اگر فروش 15.5 میلیونی آن در کل سال 2019 همچنان جلوتر از دوچرخه های برقی باشد.
براساس این گزارش، رشد فروش خودرو به ویژه در مقایسه با فروش دوچرخه های برقی در برخی کشورهای اروپایی که رشد سالانه بالغ بر 40 درصد را گزارش داده اند بسیار کندتر است.
با توجه به هدف گذاری بلندپروازانه کشورها برای تبدیل شدن به جوامع عاری از کربن و ارائه مشوق برای استفاده از وسایل حمل و نقل پاک، محبوبیت دوچرخه های الکترونیکی ارزان قیمت احتمالاً روند رشد خود را حفظ خواهد کرد.
به علاوه برخی کشورها محدودیت های ترافیکی را در مکان های اصلی شهرهای بزرگ وضع کرده اند که ورود وسایل نقلیه به این اماکن را ممنوع می کند.
انگلیس اخیراً اقدام به اعمال عوارض در جاده های عمومی کرد که می تواند مصرف کنندگان را وادار به تجدیدنظر در خرید وسایل نقلیه عمومی سنتی و چهار چرخ نماید
به گزارش خودروپرس، شرکت اولا الکتریک (Ola Electric) از طرح خود برای ساخت بزرگ ترین شبکه شارژ دوچرخه های برقی دنیا در هند خبر داد.
این شرکت تحت پشتیبانی سافت بانک قصد دارد بیش از 100 هزار نقطه شارژ را در 400 شهر در سراسر هند احداث کند.
اولا در سال نخست اجرای این طرح بیش از 5 هزار نقطه شارژ را در 100 شهر هند راه اندازی خواهد کرد که دو برابر زیرساخت های شارژ کنونی در این کشور است.
این شرکت هندی در کنار شرکای خود طی یک دوره پنج ساله 2 میلیارد دلار برای ساخت این شبکه که به «شبکه هایپرشارژر» معروف است سرمایه گذاری خواهند کرد.
این شبکه همچنین سریع ترین شبکه شارژ دوچرخه های برقی در دنیا خواهد بود تا جایی که گفته می شود محصول آینده شرکت با عنوان «اولا اسکوتر» را می توان طی فقط 18 دقیقه تا ظرفیت 50 درصد برای طی مسافت 75 کیلومتر شارژ کرد.
براساس این گزارش هایپرشارژرهای اولا به طور گسترده در مراکز شهری، مناطق تجاری و همچنین در مکان های معروف مانند مراکز خرید، پارک های فناوری اطلاعات، مجتمع های اداری و کافه ها مستقر خواهند شد تا این اطمینان حاصل شود که مشتریان اولا الکتریک به نزدیک ترین هایپرشارژر دسترسی دارند.
در داخل هند اکنون اولا در حال رقابت مستقیم با سازندگان دوچرخه برقی نظیر «آتر انرژی»، «هیرو الکتریک» و «تی وی اس موتور» است. با این حال به گفته مقامات این شرکت، شبکه شارژ اولا برای کاربران سایر شرکت ها کاربرد ندارد و فقط مخصوص مشتریان اولاست.
دوچرخه ventaAventa یک مدل برقی جدید است و یک راز نهفته دارد که آن هم داشتن یک طراحی تمیز برای باتری قابل جدا شدن است. شرکت دوچرخه سازی Furosystems که در لندن مستقر است، به تازگی سری دوچرخههای الکترونیکی با کمک رکاب Aventa را وارد بازار اروپا کرده است. اگر مسائلی مانند ویروس کرونا و سایر موارد اجازه دهند، مدل قدرتمندتری برای ایالات متحده آمریکا، برای اواخر امسال یا اوایل سال ۲۰۲۲ برنامه ریزی شده است.
آونتا در سه نسخه به فروش میرسد، اولین تحویلها از اواسط ماه مارس آغاز خواهد شد. قیمت هر مدل بستگی به مواردی دارد که شامل انواع لوازم جانبی مورد نیاز برای رفت و آمد معمولی شهری مانند، گلگیرها، زنگ، قفسه وسایل، رکاب و چراغهای جلو و عقب است.
محمولههای استاندارد اونتا با باتری ۱۰.۴Ah ۳۷۵Wh، ترمز دیسکی هیدرولیکی و نمایشگر LCD تمام صفحه، با قیمت ۱۷۹۹ یورو عرضه میشود. اگر دامنه قدرت بیشتری میخواهید ، میتوانید Aventa Max را انتخاب کنید و قیمت آن ۱۹۹۹ یورو است که فرق آن در باتری آن است که بزرگتر از مدل قبلی ۱۴Ah ۵۰۴Wh است.
دوچرخه Aventa Pure یک مدل سطح پایین است. این دوچرخه با ترمزهای دیسکی مکانیکی، باتری کوچک Ah۷.۸ ۲۸۱Wh و نمایشگر LCD مینیاتوری مجهز شده است و قیمت آن هم ۱۵۹۹ یورو است. این مدل از دوچرخهها ویژگیهای خاصی دارند که از جمله آنها میتوان به باتری متحرک، طراحی تمیز، ارزشمند بودن نسبت به پول پرداختی و سواری نرم و آرام اشاره کرد. البته در مقابل ایراداتی هم به این دوچرخه وارد است ، سفت بودن زین و آرم بزرگ و ذوق کور کن از جمله این ایراداتی است.
البته دوچرخه Aventa Pure شرکت Furosystems یک دوچرخه الکترونیکی جذاب و ارزان که شما را به مقصدتان میرساند.
فرانسه طرح جایگزینی خودروهای فرسوده با دوچرخه برقی را برای اولین بار مطرح کرده است.
حکومت فرانسه در حال برنامه ریزی است که به شهروندانی که حاضرند خودروی فرسوده خود را بدهند و دوچرخه برقی بگیرند، ۲۵۰۰ یورو (معادل ۳۰۰۰ دلار) کمک هزینه خرید بدهد. این طرح مصوبه اولیه را در مجمع ملی و آرای مقدماتی را به دست آورده و در حقیقت بخشی از یک برنامه ریزی جامع تر برای کاهش آلایندگی است که تا سال ۲۰۴۰ را شامل می شود. بر اساس این طرح جامع، حکومت فرانسه امیدوار است نسبت به سطح ۱۹۹۰ میزان آلایندگی را ۴۰ درصد کاهش دهد.
فدراسیون دوچرخه سواران فرانسه FUB به رویترز گفته است اگر این لایحه اجرایی شود، فرانسه اولین کشوری خواهد بود که دست به این ابتکار عمل زده و خودروی فرسوده را با دوچرخه برقی جایگزین کرده است.
اولیور شنایدر Olivier Schneider از فدراسیون دوچرخه سواران فرانسه گفته است: «این اولین باری است که این حقیقت به رسمیت شناخته می شود که تنها راه کاهش آلایندگی، سبزتر شدن [پاک تر شدن سوخت] خودروها نیست، بلکه کاهش تعداد آنها است.»
دوچرخه های برقی به چرخش چرخ دنده ها کمک می کند و در سربالایی ها به دوچرخه سوار کمک می کند تا با تلاش کمتری به حرکت ادامه دهد. در مسافرت های کوتاه درون شهری رسیدن به سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت یکی از نیازهای رفت و آمد با دوچرخه است مخصوصاً در شهرهایی که پستی و بلندی های بیشتری دارند. با کمک موتورهای برقی نصب شده روی این دوچرخه ها امکان رسیدن به سرعت یکنواخت ۳۰ کیلومتر در ساعت درون شهر فراهم می شود.
به طور طبیعی فعالان محیط زیست، لابی های هوای پاک و دوست داران دوچرخه استقبال خوبی از این طرح کرده اند چون اعتقاد دارند که دوچرخه ها می توانند راه حل مناسبی برای نبرد با آلایندگی ها در داخل شهرها باشند. استانداردهای مدرن در اتحادیه اروپا و بریتانیا در مورد خودروها، به ویژه آنهایی که در شهرهای بزرگ و کلان شهرها پلاک می شوند، بسیار سخت گیرانه تر شده است و معنی آن این است که خودروهای قدیمی که هنوز در شهر در حال تردد هستند، بیشترین میزان آلایندگی را به وجود می آورند، چون خودروسازان در سال های اخیر به شدت آلایندگی خودروها را کاهش داده اند و خودروهای نو معضل اصلی آلایندگی ها نیستند. به بیان دیگر هر چقدر تعداد خودروهای قدیمی و فرسوده از سطح شهر جمع آوری شوند، کاهش آلایندگی با سرعت بیشتری اتفاق می افتد.
صنایع دوچرخه سازی اروپا Cycling Industries Europe یک انجمن تجاری است که از این ابتکار عمل استقبال کرده است. مدیر عامل این انجمن می گوید: «ما شاهد افزایش مشوق های خرید دوچرخه هستیم و از تخصیص بودجه برای خرید دوچرخه استقبال می کنیم اما مجلس فرانسه این نکته را به وضوح و کاملاً روشن مشخص کرده است که طرح تشویق دوچرخه های برقی و دوچرخه های مخصوص حمل و نقل باید به عنوان جایگزین خودروهای فرسوده مورد حمایت قرار گیرد. همه دولت ها باید این نکته را به رسمیت بشناسند که صنایع دوچرخه سازی اروپا پیشروی تحول به سمت حمل و نقل نوین e-mobility است.»
فرانسه طرح جایگزینی خودروهای فرسوده با دوچرخه برقی را برای اولین بار مطرح کرده است.
حکومت فرانسه در حال برنامه ریزی است که به شهروندانی که حاضرند خودروی فرسوده خود را بدهند و دوچرخه برقی بگیرند، ۲۵۰۰ یورو (معادل ۳۰۰۰ دلار) کمک هزینه خرید بدهد. این طرح مصوبه اولیه را در مجمع ملی و آرای مقدماتی را به دست آورده و در حقیقت بخشی از یک برنامه ریزی جامع تر برای کاهش آلایندگی است که تا سال ۲۰۴۰ را شامل می شود. بر اساس این طرح جامع، حکومت فرانسه امیدوار است نسبت به سطح ۱۹۹۰ میزان آلایندگی را ۴۰ درصد کاهش دهد.
فدراسیون دوچرخه سواران فرانسه FUB به رویترز گفته است اگر این لایحه اجرایی شود، فرانسه اولین کشوری خواهد بود که دست به این ابتکار عمل زده و خودروی فرسوده را با دوچرخه برقی جایگزین کرده است.
اولیور شنایدر Olivier Schneider از فدراسیون دوچرخه سواران فرانسه گفته است: «این اولین باری است که این حقیقت به رسمیت شناخته می شود که تنها راه کاهش آلایندگی، سبزتر شدن [پاک تر شدن سوخت] خودروها نیست، بلکه کاهش تعداد آنها است.»
دوچرخه های برقی به چرخش چرخ دنده ها کمک می کند و در سربالایی ها به دوچرخه سوار کمک می کند تا با تلاش کمتری به حرکت ادامه دهد. در مسافرت های کوتاه درون شهری رسیدن به سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت یکی از نیازهای رفت و آمد با دوچرخه است مخصوصاً در شهرهایی که پستی و بلندی های بیشتری دارند. با کمک موتورهای برقی نصب شده روی این دوچرخه ها امکان رسیدن به سرعت یکنواخت ۳۰ کیلومتر در ساعت درون شهر فراهم می شود.
به طور طبیعی فعالان محیط زیست، لابی های هوای پاک و دوست داران دوچرخه استقبال خوبی از این طرح کرده اند چون اعتقاد دارند که دوچرخه ها می توانند راه حل مناسبی برای نبرد با آلایندگی ها در داخل شهرها باشند. استانداردهای مدرن در اتحادیه اروپا و بریتانیا در مورد خودروها، به ویژه آنهایی که در شهرهای بزرگ و کلان شهرها پلاک می شوند، بسیار سخت گیرانه تر شده است و معنی آن این است که خودروهای قدیمی که هنوز در شهر در حال تردد هستند، بیشترین میزان آلایندگی را به وجود می آورند، چون خودروسازان در سال های اخیر به شدت آلایندگی خودروها را کاهش داده اند و خودروهای نو معضل اصلی آلایندگی ها نیستند. به بیان دیگر هر چقدر تعداد خودروهای قدیمی و فرسوده از سطح شهر جمع آوری شوند، کاهش آلایندگی با سرعت بیشتری اتفاق می افتد.
صنایع دوچرخه سازی اروپا Cycling Industries Europe یک انجمن تجاری است که از این ابتکار عمل استقبال کرده است. مدیر عامل این انجمن می گوید: «ما شاهد افزایش مشوق های خرید دوچرخه هستیم و از تخصیص بودجه برای خرید دوچرخه استقبال می کنیم اما مجلس فرانسه این نکته را به وضوح و کاملاً روشن مشخص کرده است که طرح تشویق دوچرخه های برقی و دوچرخه های مخصوص حمل و نقل باید به عنوان جایگزین خودروهای فرسوده مورد حمایت قرار گیرد. همه دولت ها باید این نکته را به رسمیت بشناسند که صنایع دوچرخه سازی اروپا پیشروی تحول به سمت حمل و نقل نوین e-mobility است.»