خبرگزاری مهر- گروه استانها- حسین احمدیکیا*: از وقتی که نخستین موتورسیکلت توسط دو مخترع آلمانی به نامهای دایملر و مایباخ در سال ۱۸۸۵ ساخته شد، تاکنون تغییرات زیادی یافته و هم اکنون بخش مهمی از حمل و نقل در ایران و جهان به این وسیله نقلیه اختصاص دارد. بیشترین میزان استفاده از موتورسیکلت در دنیا به ترتیب پایتخت کشورهای ویتنام با ۸۰ درصد، اندونزی با ۶۷ درصد، تایوان با ۴۸ درصد، هند، پاکستان و چین است. تهران با ۱۳ درصد و اصفهان با ۱۱ درصد جز بیشترین استفاده کنندگان از موتورسیکلت در ایران هستند.
آمارها نشان میدهند که در شهرهای پرجمعیت و پرترافیک و با درآمد کمتر، استفاده از موتورسیکلت بیشتر است. جالب است که این کشورها نیز آمار تصادف زیادتری دارند. بیش از ۲۵ درصد قربانیان تصادفات رانندگی ایران، راکبان موتورسیکلتها هستند که متأسفانه اغلب آنها در سنین جوانی میباشند.
طبق آمار پلیس راهور، بر اساس شماره گذاریها حدود ۱۱ میلیون موتورسیکلت در کشور (۳۵ درصد وسایل نقلیه) و یک میلیون و دویست هزار در استان اصفهان وجود دارد. اما این آمار نمیتواند واقعی باشد زیرا بسیاری از موتورسیکلتهای قدیمی قبل از اسقاط رسمی از چرخه حمل و نقل خارج شدهاند، بر این اساس بسیاری از آمارهای ارائه شده در خصوص سهم آلایندگی آنها نمیتواند صحیح باشد.
طبق آمار معاونت ترافیک شهرداری اصفهان، هر ۰.۲۶ خانوار اصفهانی دارای یک موتورسیکلت است. از این رو با توجه به این آمار، حدود ۲۰۰ هزار موتورسیکلت در شهر اصفهان و حدود ۶۰۰ هزار در سراسر استان آمار صحیحتری است.
کارشناسان معتقدند که موتورسیکلتها سهم زیادی در آلودگی هوای کلانشهرها دارند و در اخبار سهم آلودگی آنها را از سه تا ۲۱ برابر خودروهای سواری ذکر کردهاند و بعضاً ۷۰ درصد آلودگی هوا را به آنها نسبت دادهاند. این در حالی است که هیچ پژوهشی در ارگانهای رسمی کشور برای تعیین نرخ انتشار آلایندگی موتورسیکلتها در حین حرکت انجام نشده است. تفاوت زیاد این آمارها موجب بیاعتباری آنها شده است و توجه به آنها میتواند موجب گمراهی مسئولان برای ارائه راهکارهای اجرایی کاهش آلودگی هوا شود.
همچنین به طور کلی لفظ آلودگی هوا صحیح نیست؛ زیرا مشخص نیست کدامیک از آلایندههای مونواکسید کربن (CO)، اکسیدهای نیتروژن(NOx)، ترکیبات آلی فرار غیر متانی (NMVOC)، ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM2.5) و اکسیدهای گوگرد (SOx) مد نظر هستند. وقتی صحبت از سهم آلودگی میشود، باید مشخص شود که منظور کدام یک از آلایندههای فوقالذکر است.
بر اساس گزارشات سازمان حفاظت محیط زیست اروپا، نرخ انتشار منواکسید کربن، ترکیبات آلی فرار، اکسیدهای نیتروژن و ذرات معلق یک موتورسیکلت چهارزمانه انژکتوری یورو ۲ به ترتیب حدود سه، ۲.۷، ۱.۳ و ۱.۵ برابر یک خودروی سواری متداول یورو ۲ است که بسیار متفاوت با آمار ذکر شده توسط کارشناسان است.
یک معیار مناسب برای مقایسه آلایندههای هوا، تعیین خسارت اجتماعی آلودگی هوا است. خسارت اجتماعی نه تنها به نرخ انتشار و نوع آلاینده وابسته است بلکه به جمعیت، درآمد، هزینههای پزشکی و شرایط آب و هوایی آن شهر نیز بستگی دارد.
بر اساس پژوهشهای انجام شده در هلند که مورد استفاده کنسرسیوم دانشگاههای برتر ایران نیز بوده است، هزینه خسارت اجتماعی انتشار (PM2.5) ۸۰۰۰۰ دلار، (VOCs) ۳۱۴۰ دلار، (NOx) ۱۳۱۰۰ دلار و (CO) ۳۳ دلار به ازای هر تن آلاینده منتشر شده در شهر اصفهان برآورد شده است. بنابراین خسارت اجتماعی آلایندگی یک موتورسیکلت در شهر اصفهان، حدود ۱.۷ برابر یک سواری است اما باید به این نکته توجه داشت که مقدار پیمایش این دو وسیله نقلیه یکسان نیست.
با توجه به اطلاعات معاونت ترافیک شهرداری اصفهان، برغم آنکه تعداد موتورسیکلتها ۲۰ درصد خودروها سواری است اما پیمایش سالیانه آنها حدود ۱۱ درصد کل سواریها است. بنابراین خسارت آلودگی کل موتورسیکلتهای اصفهان حدود یک پنجم سواریها است.
برای بررسی هزینه فایده راهکارهای کاهش آلودگی هوای موتورسیکلتها نه تنها خسارت اجتماعی آلودگی هوا مهم است بلکه خسارت تصادفات، هزینه اقتصادی و نیز تعداد سرنشینهای آنها نیز مهم هستند، ضمن آنکه هر راهکاری که به کاهش تعداد موتورسیکلتها منجر شود، ممکن است موجب افزایش پیمایش خودروهای سواری شود که ترافیک را افزایش داده و آلودگی را بیشتر کند.
با احتساب تمام موارد ذکر شده در بالا، ارائه راهکار برای اصلاح و یا تعویض موتورسیکلتها مقرون به صرفهتر از خودروهای سواری هستند و باید در اولویت اول قرار گیرند اما توجه به این نکته ضروری است که تنها نباید به موتورسیکلتها بسنده کرد. در زیر، راهکارهای کاهش آلایندههای موتورسیکلتها به ترتیب اولویت داده شده است.
۱- تبدیل موتورسیکلتهای کاربراتوری به انژکتوری
اغلب موتورسیکلتهای موجود در ایران از نوع کاربراتوری هستند. موتورسیکلتهای انژکتوری به دلیل تنظیم به اندازه مقدار سوخت و به موقع پاشش آن، کیفیت بهتری نسبت به موتورسیکلتهای کاربراتوری دارند اما هزینه آنها بیشتر است.
با توجه به آلودگی بسیار زیاد موتورسیکلتهای کاربراتوری، تولید و شمارهگذاری آنها از مهر ۱۳۹۵ ممنوع شد. آزمون استاندارد شرکت توان سازان، میزان کاهش آلایندگی تبدیل دو نوع موتورسیکلت انژکتوری ۱۲۵ سیسی به کاربراتوری را حدود ۵۹ درصد برای منواکسید کربن، ۹۰ درصد برای هیدروکربنهای نسوخته و ۲۱ درصد برای اکسیدهای نیتروژن بدست آورده است. بنابراین تبدیل موتورسیکلتهای کاربراتوری به انژکتوری تأثیر زیادی در کاهش آلودگی هوا دارد اما هزینه این تبدیل برای مالکان موتورسیکلتها موجب عدم استقبال از این طرح شده است. در واقع درآمد پایین راکبان موتورسیکلتها همواره پاشنه آشیل هر نوع راهکاری بوده است.
یک موتورسیکلت متعارف بنزینی حدود ۳۵ میلیون تومان قیمت دارد و هزینه تبدیل یک موتورسیکلت کاربراتوری به انژکتوری نیز حدود ۳.۵ میلیون تومان است. از این رو تبدیل آنها به کاربراتوری مقرون به صرفه خواهد بود. با توجه به کاهش مصرف سوخت موتورسیکلتهای انژکتوری و اینکه دولت بابت سوخت یارانه میدهد، میتوان با وام قرض الحسنه به مالکان موتورسیکلتهای پرتردد، از آلودگی هوا کاست. با توجه به خسارت آلودگی زیاد موتورسیکلتها، هر گونه حمایتی که منجر به کاهش آلودگی آنها شود، مقرون به صرفه است.
۲- نوسازی با موتورسیکلتهای برقی
در حال حاضر حدود ۷۵ درصد موتورسیکلتهای کشور فرسوده هستند و اسقاط آنها هزینه زیادی میطلبد. هزینه اسقاط هر موتورسیکلت حدود ۳۵۰ هزار تومان در نظر گرفته شده، این در حالی است که بیش از ۲ میلیون تومان خرید و فروش میشوند. قوانین الزام به اسقاط موتورسیکلتها نیز در عمل اجرایی نشده است. از این رو با این دست فرمان نمیتوان به نوسازی آنها امیدوار بود اما اگر نوسازی انجام شود، باید تبدیل آنها به برقی در اولویت باشد.
هم اکنون در اغلب کلانشهرهای دنیا، موتورسیکلتهای برقی رواج زیادی یافتهاند. در ایران نیز کارخانجات زیادی آنها را تولید میکنند اما متأسفانه استقبال زیادی از آنها نشده است. قیمت موتورسیکلتهای برقی متعارف در ایران تفاوت آنچنان زیادی با موتورسیکلتهای احتراقی ندارند اما نسبت قدرت و سرعت به هزینه موتورسیکلتهای برقی کمتر از موتورسیکلتهای بنزینی است.
تعویض زودهنگام باطری و شارژ طولانی مدت موتورسیکلتهای برقی نیز مانع از استقبال آنها شده است ولی باید توجه داشت که موتورسیکلتهای برقی مزایای زیادی نسبت به بنزینی دارند. نداشتن آلودگی هوا و آلودگی صوتی، هزینه تعمیر و نگهداری پایین و آسان (به جز باتری)، کاهش هزینه انرژی به کمتر از ۶ درصد، ایمنی بیشتر، رانندگی آسان و حرکت یکنواخت از مهمترین مزیتهای موتورسیکلتهای برقی است.
مهمترین مانع در نوسازی موتورسیکلتهای فرسوده و تبدیل آن به برقی آن است که راکبان آنها معمولاً از اشخاص آسیب پذیر جامعه هستند. از این رو تنها با دادن وامهای کم بهره به آنها و حمایت از موتورسیکلت سازان، میتوان آنان را به نوسازی و استفاده از موتورسیکلتهای برقی ترغیب کرد.
۳- نصب کاتالیست
یکی از راهکارهای مفید برای کنترل آلودگی موتورسیکلتها، نصب کاتالیست است. نصب کاتالیست بر روی موتورسیکلتهای کاربراتوری باعث کاهش قدرت آن به میزان زیادی میشود؛ در حالی که نصب کاتالیست روی موتورسیکلتهای انژکتوری برای کنترل منوکسید کربن و هیدروکربنهای نسوخته به راحتی امکان پذیر است.
۴- معاینه فنی موتورسیکلتها
موتورسیکلتهای فرسوده آلودگی زیادی دارند و معاینه فنی آنها مفید است. اما با توجه به عدم موفقیت معاینه فنی خودروها، الزام معاینه فنی موتورسیکلتها نیز موجب کاهش آلودگی هوا نخواهد شد. معاینه فنی خودروها در زمینه آلودگی هوا تنها برای دو آلاینده منواکسیدکربن و هیدروکربنهای نسوخته در حالت کار درجا انجام میشود. حتی اگر همه خودروها و موتورسیکلتها این استاندارد را بگذرانند، کمتر از سه درصد کاهش در آلایندهها را خواهیم داشت زیرا میتوان با تنظیم سوخت در حالت درجا به راحتی به این استاندارد دست یافت. از این رو به نظر نمیرسد با این سطح استاندارد آلایندگی، بتوان مقدار قابل توجهی از کاهش آلودگی هوا کاست. ضمن آنکه اراده قوی برای اجرایی شدن آن نیست، همان طور که اجباری بودن استفاده از کلاه ایمنی در عمل موفقیت آمیز نبوده است.
منبع:
دکتر سید شهریار زینی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت موتور سیکلت های برقی ایرانی که در ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی در حال پیگیری است، گفت: این موتورها توسط متخصصان شرکتهای دانش بنیان طراحی و ساخته شده و در حال انجام تستهای نهایی جهت اخذ گواهینامه استاندارد و پلاک هستند.
مدیر طرحهای کلان ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری افزود: البته چند نمونه نیز موفق به اخذ پلاک شدند و در حال شماره گذاری هستند.
زینی با بیان اینکه عمده ماژولهای موتورسیکلتهای برقی توسط محققان کشور در شرکتهای دانش بنیان ساخته شده عنوان کرد: مردم نیز میتوانند از این موتورها استفاده کنند اما قرار است در گام اول از این موتورها در قالب ناوگانی برای پیک موتوری استفاده شود.
وی ادامه داد: با تفاهم بین ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی، معاونت حمل و نقل شهرداری تهران و متقاضی، خرید ۵۰ دستگاه از این موتورها نهایی شده است و اکنون به درخواست متقاضی، اصلاحاتی روی موتور برقی در حال انجام است.
جانمایی موتورهای برقی برای شارژ
زینی با بیان اینکه این موتور بعد از تایید وارد قرارداد برای تولید ۵۰ نمونه میشود، ادامه داد: آمادگی انعقاد قرارداد ۵ تا ۱۰ هزار موتورسیکلت برقی و تحویل آن طی ۸ ماه وجود دارد. همچنین گام مهم بعدی، ایجاد جایگاه موتورهای برقی برای شارژ شدن است که این مهم نیز با همکاری شرکت کنترل کیفیت و یک شرکت دانش بنیان در حال پیگیری است.
زینی خاطر نشان کرد: با شهرداری تهران و شرکت دیگری رایزنیهایی داشتیم که جایگاه شارژ موتورهای برقی را به نتیجه برسانیم و برهمین اساس، در حال جانمایی و موقعیت سنجی جایگاه شارژ موتورهای برقی هستیم.
وی با بیان اینکه در این راستا قرار است در فضای حداقلی این جایگاه را تعیین کنیم، گفت: طبق آخرین نتایج بررسی در شروع کار، به احتمال زیاد جایگاه شارژ این موتورها را در منطقه ۱۲ قرار میدهیم؛ زیرا این منطقه از نظر آلایندگی وضعیت خوبی ندارد و اینکه رفت و آمد موتورسیکلتها به این منطقه بیشتر از سایر مناطق تهران است.
مدیر طرحهای کلان ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ادامه داد: همچنین این منطقه در اولویت تجهیز زیرساخت جایگاههای شارژ موتورسیکلت برقی قرار دارد.
وی تاکید کرد: علاوه بر پیک موتوری، مردم هم میتوانند موتورهای برقی خود را شارژ کنند و قطعاً این جایگاههای شارژ تمامی پروتکلهای شارژ استاندارد را پشتیبانی میکند.
زینی در خصوص حمایت دولت به جهت توسعه وسائط نقلیه برقی افزود: امیدوارم که دولت در راستای هرچه بهتر فرهنگ استفاده از خودروها و موتورسیکلت برقی، تسهیلات و مشوق های بهتری را برای استفاده عموم مردم ایجاد کند و به صورت مشخص در گام اول ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر را در خصوص موتورسیکلت های برقی به تصویب برساند که این موضوع قطعاً در کاهش قیمت تمام شده این موتورها نقش بسزایی دارد.
وی افزود: به تبع با کاهش قیمت و رقابتی شدن بازار فروش آن در بازار بهبود یافته و بدین ترتیب یکی از آلایندهترین وسیله نقلیه در تهران رفته رفته تبدیل به موتورسیکلتی بدون آلودگی و دوستدار محیط زیست خواهد شد.
یک دانشجوی مبتکر هندوستانی با ساخت دوچرخه برقی به سوژه رسانهها تبدیل شده است. «دهانوش کومار» اهل مادورای در ایالت تامیل نادو دوچرخه برقیای را طراحی کرده که با نور خورشیدی کار میکند. دوچرخه برقیای که این دانشجوی دانشگاه مادورای طراحی کرده با کمک نور خورشید قادر است ۵۰ کیلومتر را طی کند.
در تصاویری که توسط یکی از رسانههای محلی هند منتشر شده دوچرخههای طراحی شده این دانشجو را به تصویر میکشد. دهانوش در گفتگو با ANI هند در این باره گفت: «هزینه تامین برق این دوچرخه در مقایسه با هزینه بنزین بسیا کمتر است. فرد تنها با هزینه ۱.۵۰ روپیه میتواند با این دوچرخه مسافتی در حدود ۵۰ کیلومتر را طی کند. این دوچرخه پس از یک بار شارژ شدن قادر است با سرعت ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر حرکت نماید. این میزان سرعت برای رانندگی در شهری مانند مادورای کاملا مناسب است.»
دوچرخه خورشیدی که کشاورز مبتکر هندی ساخت!
انتشار این تصاویر در توئیتر با واکنش کاربران همراه بود و بسیاری استعداد این مبتکر خلاق را مورد تمجید قرار دادند. یکی از کاربران در کامنتی نوشت: «استعدادهای دیده نشده باید دیده شوند.» کاربر دیگر نوشت: «این ایده باید تجاری شود... یک ایده خوب.»
تمامی کودکان رویای راندن یک ماشین را در سر دارند و همواره در تلاشند تا بتوانند پشت فرمان ماشین بنشینند. این علاقه باعث میشود در طول رانندگی والدین کودک مرتب به حرکات راننده، دنده و فرمان توجه داشته باشد. بههمین دلیل بیشتر کودکان دختر و پسر اسباب بازیهای طرح ماشین را دوست دارند و حتی تعدادی از آنها همواره در تلاشند تا کلکسیونی از ماشینهای اسباب بازی را داشته باشند. در کنار اسباب بازیهای مختلف کودکان، یک ماشین شارژی میتواند کودکان را به آرزویشان برساند. آرزوی نشستن پشت فرمان، گاز دادن و در نهایت حرکت کردن، با خرید یک ماشین شارژی کودکان برآورده خواهد شد.
از اینرو، بیشتر والدین ممکن است قصد خرید چنین ماشینی را داشته باشند اما اطلاعات زیادی در مورد مناسب بودن آن و نحوه خرید ماشینی مناسب برای کودکشان نداشته باشند. در این مطلب هر آنچه که باید قبل از خرید ماشین شارژی کودک یا موتور برقی کودک و حتی دوچرخه برقی کودک بدانید را بررسی خواهیم کرد. بنابراین با ما همراه باشید تا انتخاب کنید کدام ماشین برای فرزند شما مناسب است.
مدلهای مختلف ماشین شارژی کودک چه تفاوتهایی با یکدیگر دارند؟
شاید سوال اصلی شما هم همین باشد، اینکه در میان مدلهای مختلفی که در بازار موجود است، تفاوت عمده آنها چیست؟
در این بخش 3 عامل را بررسی خواهیم کرد:
سرعت: سرعت یکی از مهمترین فاکتورهایی است که باید هنگام خرید به آن توجه داشته باشید. دلیل این امر نیز این است که سرعت میتواند هیجان واقعی را برای کودکان ایجاد کند. این هیجان ممکن است در کنار لذت بردن از سرعت، خطراتی را نیز برای کودک داشته باشد. به همین دلیل سرعت ماشین شارژی کودک باید با سن کودک و نحوه کنترل ماشین توسط کودک همخوانی داشته باشد.
عمر باتری: باتری ماشین شارژی کودکان باید از کیفیت بسیار خوبی برخوردار باشد و سریع شارژ شود تا کودک مدت زمان زیادی را در انتظار رانندگی دوباره سپری نکند. البته لازم به ذکر است که میزان خالی کردن شارژ ماشین و شارژ شدن دوباره آن به متغیرهای مختلفی بستگی دارد. برای مثال، ماشینی که توسط دو کودک مورد استفاده قرار بگیرد، شارژ باتری آن سریعتر تمام میشود.
طرح: زمانیکه کودک قصد خرید یک ماشین شارژی را داشته باشد، قطعا تنها چیزی که به آن توجه میکند طرح ماشین است. هر یک از ماشین های شارژی کودکان در طرحها و رنگهای مختلفی تولید میشوند که هر یک از آنها ویژگیهای ظاهری خاص خود را دارند.
بنابراین برای خرید ماشین شارژی برای کودکان پسر و دختر، باید به این سه عامل توجه داشته باشید و ماشینها را بر اساس این عوامل با هم مقایسه کنید.
نحوه خرید ماشین شارژی کودک با توجه به سن
2-0 سال
مهارتهای حرکتی کودکان 0 تا 2 ساله در حال رشد است و همین امر آنها را در برابر سقوط آسیب پذیر میکند. به همین دلیل زمانی که قصد خرید ماشین شارژی برای کودکان در این سن را داشته باشید، باید حتما مدلی را انتخاب کنید که برای این محدوده سنی طراحی شده باشد. مدلهای مناسب برای کودکان 1 تا 2 ساله دارای صندلیهای مخصوصی هستند که از افتادن کودکان جلوگیری میکند و سرعت بسیار کمی نیز دارند.
ماشین های برقی کودکان در سنین بالاتر دارای پدال و تنظیمات سرعت چندگانه نیز هستند، در حالی که ماشین های مناسب برای کودکان 0 تا 2 ساله فاقد چنین امکاناتی هستند. همچنین یک ریموت نیز معمولا دارند تا والدین بتوانند حرکت ماشین را کنترل نمایند.
بنابراین والدین عزیز باید به این نکات توجه داشته باشند تا ماشینی مناسب انتخاب کنند و انتخابی ایمن برای کودکان خود داشته باشند.
3- 5 سال
در سن 3 سالگی، مهارتهای حرکتی کودکان توسعه مییابد و آن ها توانایی بیشتر برای کنترل یک وسیله نقلیه دارند. به همین دلیل مدل هایی که برای این گروه سنی طراحی میشود، موتورهای قدرتمندتری دارند و سرعت آن ها نیز به نسبت گروه سنی قبلی بیشتر است.
این ماشین ها در فضای داخل خانه و فضای باز قابل استفاده هستند و این امکان را برای کودکان شما فراهم می سازد تا در پارک، حیاط یا کوچه ماشین سواری کنند. از این رو، می توان گفت که ماشین شارژی های طراحی شده برای این گروه سنی، مقاومت بیشتری نیز دارند.
برای تجربه رانندگی با یک ماشین واقعی، ویژگی هایی نظیر صدای موتور و پدال به ماشین های مناسب برای کودکان 3 تا 5 سال، اضافه شده است. همچنین والدین عزیز نیز به کمک ریموت میتوانند حرکت کودکانشان را نظارت و کنترل کنند.
8-5 سال
در 5 سالگی کودک توانایی حرکت دادن و کنترل یک ماشین شارژی پیشرفته را دارد. به همین دلیل ماشین های مناسب برای این گروه سنی، بیشتر شبیه به ماشین های واقعی هستند. در میان کودکان 5 تا 8 سال، ماشینهای نظیر جیپ، لامبورگینی و مرسدس محبوبیت زیادی دارند و اغلب به دنبال خرید چنین مدلهایی هستند.
ماشین شارژی های مناسب برای کودکان 5 سال به بالا در داخل و بیرون از خانه قابل استفاده خواهد بود.
4 مزیت اصلی خرید ماشین شارژی برای کودکان
کمک به توسعه مهارتهای حرکتی کودک: ماشین سواری برای کودکان منجر به افزایش آگاهی کودک از محیط اطراف، بهبود عکس العامل و رشد تفکر شناختی کودک خواهد شد. علاوه بر این مهارت های حرکتی کودک به کمک رانندگی کردن نیز بهبود پیدا خواهد کرد.
کاربرد زیاد: از آنجایی که کودکان علاقه زیادی به ماشین سواری و رانندگی کردن دارند، به احتمال زیاد ماشین شارژی بهترین اسباب بازی آن ها خواهد بود که تا مدت زمان زیادی از بازی کردن با آن خسته نمیشوند.
کمک به ماندن در فضای باز: بسیاری از کودکان به بهانه بازی کردن با گوشیهای هوشمند یا کنسولهای بازی، ماندن در خانه را به فضای بیرون ترجیح میدهند. در حالی که به کمک ماشین شارژی به راحتی میتوان کودکان را در فضای بیرون از خانه قرار داد. بازی کردن در فضای باز تأثیر زیادی بر روی بهبود روحیه و سلامت کودکان خواهد داشت.
بهبود خلاقیت و تخیل: خلاقیت و تخیل کودکان تأثیر زیادی بر روی شخصیت آن ها در آینده خواهد داشت. چنین بازیهایی این آزادی را به آنها میدهد تا هر چه که میخواهند باشند.
آموزش رابطه علت و معلول: والدین به کمک این ماشینها میتوانند اطلاعات زیادی را در مورد فیزیک یا رابطه علت و معلولی به کودکانشان آموزش دهند. در واقع تنها کافیست سوالات آنها در مورد نحوه کار ماشین ها جواب بدهند تا کودک این آموزش ها را دریافت نماید.
جمعبندی
خرید ماشین شارژی برای کودکان کار سختی نیست و والدین عزیز با خواندن این مطلب و مقایسه مدلهای مختلف موجود در بازار، به راحتی میتوانند یک ماشین شارژی مناسب برای کودکانشان خریداری نمایند. قطعا هیجان زیاد کودکان برای رانندگی را مشاهده کردهاید، بنابراین کافیست با خرید یک ماشین شارژی کودک که این روزها حتی جایگزین دوچرخه کودک شده، رویای آنها را به واقعیت تبدیل کنید.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، پلیمر یادشده قادر به نگهداری مقدار بیشتری شارژ است و لذا استفاده از آن مدت زمان استفاده از گوشیها و لپ تاپ ها را بیش از گذشته افزایش میدهد و در عین حال زمان تعویض باتریها را به تعویق میاندازد.
یکی از مشکلات مهم باتریهای لیتیومی کاهش ظرفیت شارژ آنها بعد از استفاده مکرر است. بسیاری از قطعات درون این باتریها متحرک هستند و عملکرد آنها به مرور زمان بدتر میشود. پلیمر ابداع شده توسط پژوهشگران ژاپنی ماهیتی چسبناک دارد و موجب حفظ کیفیت آند گرافیتی باتریهای لیتیومی میشود.
این پلیمر ذرات آند را در کنار یکدیگر به صورت متشکل نگه میدارد. در حال حاضر مواد مشابه مورد استفاده در باتریهای لیتیومی از جنس پلی وینیلیدین فلوراید یا PVDF هستند. اما پلیمر جایگزین از جنس بی-ایمینو-استنا فنین-پارافنیلن (BP) است و ضمن حفاظت از ذرات آند، از خوردگی آن جلوگیری میکند و موجب حفظ کارایی باتری در درازمدت میشود.
PVDF تنها موجب حفظ ۶۵ درصد از ظرفیت شارژ باتری پس از ۵۰۰ بار شارژ آن میشود، اما این رقم در صورت استفاده از پلیمر BP بعد از ۱۷۰۰ بار شارژ به ۹۵ درصد میرسد. امید میرود بعد از آزمایشهای ضروری بتوان برای تولید تجاری باتریهای لیتیومی با استفاده از این پلیمر جدید اقدام کرد.