نقاشی با دوچرخه در چالش «نقش و چرخ»

پیاده رو سازی

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۸ دراین‌باره گفت: «این چالش با موضوع آزاد شروع شده و تا ۳۱ مرداد ماه از طریق اپلیکیشن موبایلی «دوچرخه» برگزار می‌شود. در این چالش شهروندان می‌توانند با استفاده از ثبت مسیر دوچرخه‌سواری خود، یک تصویر روی نقشه تهران ایجاد کنند.»

«حامد میرزابیگی» افزود: «شهروندان در این چالش با هدف به کارگیری خلاقیت، قدرت تفکر و برنامه‌ریزی در کنار دوچرخه‌سواری برگزار می‌شود، می‌توانند با طی مسیرهای موردنظر خود با دوچرخه به ترسیم تصاویر خلاق و متنوع روی نقشه شهر تهران بپردازند و مسیر پیمایش خود را ثبت کنند.» او ادامه داد: «در این چالش، قلم کاربر، در واقع دوچرخه اوست و نقشه تهران به‌عنوان بوم نقاشی برای اجرای طرح در نظر گرفته شده‌است.» شهروندان دوچرخه‌سوار پس از انجام این چالش می‌توانند لینک سفر خود را به نشانی bike@tehran.ir با موضوع چالش نقش و چرخ ارسال کنند. به سه طرح برگزیده پس از داوری، جوایزی اهدا خواهد شد.  

منبع:

hamshahrionline.ir/x7cZ7

دو ایستگاه دوچرخه در سطح شهر قزوین احداث شد

دو ایستگاه دوچرخه در سطح شهر قزوین احداث شد

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین گفت: به منظور رفاه حال شهروندان علاقمند به دوچرخه سواری نسبت به احداث ایستگاه‌های دوچرخه در مقابل صداوسیمای مرکز قزوین و سالن ورزشی کوثر در خیابان حکم آباد اقدام شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین و به نقل از روابط عمومی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین، سعید جهانگیری گفت: یکی از اقدامات مهم در راستای ترویج فرهنگ دوچرخه سواری در ترددهای درون شهری احداث ایستگاه‌های مسیر دوچرخه در مکان‌های عمومی و ادارات سطح شهر است.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین افزود: در این راستا سعی داریم در مقابل ادارات سطح شهر و مکان‌های عمومی ایستگاه‌های دوچرخه را تعبیه کنیم تا شهروندان علاقمند به استفاده از دوچرخه در ترددهای درون شهری بتوانند دوچرخه‌های خود را در این مکان‌ها پارک کنند.

وی عنوان کرد: براین اساس با توجه به درخواست‌های رسیده به سازمان در سه ماه نخست سال جاری ایستگاه‌های دوچرخه در مقابل صداوسیمای مرکز قزوین و سالن ورزشی کوثر در خیابان حکم آباد احداث شده است.

جهانگیری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه استفاده از دوچرخه در ترددهای درون شهری نقش بسزایی در کاهش بار ترافیکی معابر دارد، انتظار داریم شهروندان عزیز از بستر لازم برای دوچرخه سواری درون شهری که برای آنان ایجاد شده است استفاده کرده و بویژه در فواصل مکانی کوتاه از دوچرخه برای تردد استفاده کنند.

 

منبع»:

https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1102008

افزایش30 کیلومتری مسیر دوچرخه سواری در منطقه 7

خبرگزاری آریا - شهردار منطقه 7 به همراه مدیرکل هماهنگی فنی و عمرانی سازمان‌ها و مناطق و معاون فنی و عمرانی و جمعی از مدیران منطقه 7 از آخرین وضعیت پروژه مسیر دوچرخه و پیاده روسازی این منطقه بازدید و در جریان پیشرفت اجرای این طرح قرار گرفت.
به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه 7، سمیه حاجوی در بازدید از مسیر پیاده روسازی و دوچرخه، از راه اندازی 30 کیلومتر مسیر دوچرخه و پیاده روسازی در محدوده این منطقه تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: در راستای ایجاد حمل و نقل پاک و برای نهادینه کردن فرهنگ دوچرخه‌سواری، عملیات احداث 10 کیلومتر مسیر دوچرخه در خیابان شهید قدوسی، خیابان دماوند و خیابان شهید طالقانی اجرایی شده است که تا پایان سال این مقدار به بیش از 30 کیلومتر خواهد رسید.
حاجوی در ادامه به ارائه گزارشی از اقدامات اجرا شده در راستای پروژه مسیر دوچرخه سواری و پیاده روسازی در این منطقه پرداخت و گفت: پروژه احداث مسیر دوچرخه در این منطقه در ضلع شمال و جنوب خیابان های شهید بهشتی، شهید مطهری، خواجه‌ نصیر و خیابان شهید مدنی در حال اجرا است.
در ادامه پیمان عباسی مدیر کل هماهنگی فنی و عمرانی مناطق و سازمان ها، اقدامات و پیشرفت پروژه های پیاده روسازی و مسیر دوچرخه در این منطقه را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و گفت: پیشرفت فیزیکی و کیفی پروژه های پیاده روسازی و مسیر دوچرخه نشان از تلاش بی وقفه همکاران معاونت فنی و عمرانی این منطقه است.
عباسی خاطرنشان کرد: اداره کل هماهنگی فنی و عمرانی سازمان ها و مناطق جهت فرهنگسازی در زمینه تغییر الگو در حمل‌ و نقل، ترغیب شهروندان به کاهش استفاده از خودرو شخصی و استفاده بیشتر از وسایل حمل‌ونقل عمومی آماده هر گونه همکاری در ایجاد بستر مناسب برای توسعه فرهنگ دوچرخه‌سواری در کلانشهر تهران است.
این بازدید با حضور شهردار منطقه 7، مدیرکل هماهنگی فنی و عمرانی مناطق و سازمان‌ها، معاون مدیرکل هماهنگ فنی و عمرانی مناطق و سازمان‌ها، معاونین فنی و عمرانی و حمل و نقل ترافیک منطقه 7 و جمعی از مدیران شهری صورت گرفت و در جهت بهبود احداث پیاده‌روسازی و مسیر دوچرخه پیشنهادات لازم در دستور کار قرار گرفت.

رکـاب‌زنـی در مسیر سبز

تا قبل از سال ۱۳۹۷ حتی یک‌متر مسیر دوچرخه‌سواری در منطقه ۱۸ وجود نداشت و طی ۳ سال و اندی ۱۲ مسیر ویژه دوچرخه در نقاط مختلف ساخته و راه‌اندازی شده که در میان آنها مسیر دوچرخه‌سواری بوستان قائم(عج) با طول تقریبی ۳ کیلومتر به‌عنوان طولانی‌ترین و امن‌ترین مسیر برای حمل‌ونقل پاک شناخته می‌شود.

رکاب زنی

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی:   «فرجاد احمدی‌راد» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۸ می‌گوید برای تأمین امنیت شهروندان از پلیس راهور منطقه ۱۸ خواسته شده در صورت مشاهده موتورسواران در مسیر دوچرخه‌سواران در مرحله اول به آنها اخطار بدهند و در صورت تکرار تخلف متخلفان را جریمه نقدی کنند.  

رکـاب‌زنـی در مسیر سبز

«فرجاد احمدی‌راد» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۸

همراه با معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۸ به طولانی‌ترین مسیر دوچرخه‌سواری منطقه، یعنی بوستان قائم می‌رویم. رنگ قرمز برای مسیر دوچرخه‌سواری انتخاب شده و روی آن با تصاویری از دوچرخه و فلش راهنمای مسیر مزین شده تا با پیاده‌رو متفاوت باشد. آقایی جوان با دوچرخه از راه می‌رسد و خودش را «امید نصراللهی» معرفی می‌کند. او عنوان می‌کند که محل زندگی‌اش شهرک ولی‌عصر(عج) است و هر روز ۲ ساعت این مسیر ۳ کیلومتری را رکاب می‌زند و از آن لذت می‌برد.
چند دقیقه بعد سالمندی با دوچرخه ساده‌اش وارد مسیر دوچرخه‌سواری می‌شود. «سلمان فراهانی» می‌گوید: «از زمانی که بازنشسته شده بیشتر اوقات فراغتش را دوچرخه‌سواری می‌کند. او ساکن خیابان سپیده شمالی است که به بوستان گلستانه نزدیک است، اما ترجیح می‌دهد که برای ورزش به بوستان قائم(عج) بیاید. خودش می‌گوید که عصرها که هوا خنک‌تر می‌شود با دوستان هم‌سن و سالش که تعدادشان به ۱۲ نفر می‌رسد جنب دادسرای شهید مطهری جمع می‌شوند و این مسیر طولانی را که تا پمپ گاز ادامه دارد چندین بار با دوچرخه طی می‌کنند.   معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۸ می‌گوید: «اکنون بوستان‌هایی همچون گلستانه، قائم(عج)، پروین اعتصامی، لواسانی، ‌ الزهرا(س)، خیابان شهیدان بهرامی و فاز نخست باغ‌راه حضرت فاطمه(س) به مسیر دوچرخه‌سواری مجهز شده و این پروژه ترافیکی تا بوستان کارمند، خیابان شهید نیک ملکی و ضلع شمالی و جنوبی میدان ایثار نیز ادامه دارد.

رکـاب‌زنـی در مسیر سبز

  • بلوار معلم خیابان کامل می‌شود

احمدی‌راد می‌گوید: «بلوار معلم موقعیت جغرافیایی و فضای خاصی دارد و با تأکید «سید محمد فیاض» شهردار منطقه ۱۸ در طرح خیابان کامل قرار گرفته است. نخستین فاز عملیاتی برای تحقق خیابان کامل ساخت و راه‌اندازی مسیر دوچرخه‌سواری است که با سرعت در حال انجام است و به‌زودی مورد استفاده شهروندان قرار می‌گیرد.»
به گفته احمدی‌راد مسیر ۳ کیلومتری بوستان قائم از خیابان جداست و به همین دلیل شهروندان در امنیت کامل در این مسیر دوچرخه‌سواری می‌کنند. بلوار معلم نیز این ویژگی ممتاز را دارد و به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود که مورد استقبال شهروندان قرار گیرد.    معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه در ادامه از تعداد ایستگاه‌های دوچرخه صحبت می‌کند و می‌گوید: «در نواحی ۷‌گانه شهرداری منطقه تعداد ۷ ایستگاه دوچرخه تعبیه و راه‌اندازی شده تا شهروندان با ارائه کارت ملی بتوانند یک دستگاه دوچرخه امانی دریافت کنند و ساعاتی را به این ورزش مفرح بپردازند.»

رکـاب‌زنـی در مسیر سبز

  • آموزش دوچرخه‌سواری به غیرحرفه‌ای‌ها

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه می‌گوید: «شهروندانی که به دوچرخه‌سواری علاقه‌مندند، بدون محدودیت سنی و رایگان می‌توانند دوچرخه‌سواری یاد بگیرند. کافی است در طول هفته و ساعت‌های‌کاری به دفتر معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه واقع در ضلع جنوبی بوستان قائم(عج) مراجعه و برای شرکت در کلاس‌های آموزشی نامنویسی کنند.»
احمدی‌راد ادامه می‌دهد: «با تلاش کارشناسان معاونت حمل‌ونقل و ترافیک منطقه در ۶ ماه گذشته ۶۰ نفر از شهروندان با میانگین سنی ۱۸ تا ۶۰ سال از خدمات رایگان آموزش دوچرخه‌سواری برخوردار شده‌اند که با توجه به شرایط کرونایی این تعداد قابل قبول است و طبعاً در شرایط عادی تعداد مخاطبان بیشتر خواهد بود.»

رکـاب‌زنـی در مسیر سبز

  • اهدای جایزه به دوچرخه‌سواران

به گفته «فرجاد احمدی‌راد» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه در زمان بازدید میدانی مسئولان شهرداری از محله‌ها، برخی شهروندان با دوچرخه شهردار و معاونانش را همراهی می‌کنند. در پایان برنامه‌ها با اهدای جایزه از این دوچرخه‌سواران تقدیر شده است.


۷ کانکس دوچرخه در منطقه ۱۸ جانمایی و نصب شده است که در هرکدام از آنها ۲۰ دستگاه دوچرخه برای استفاده شهروندان نگهداری می‌شود.

۱۲ طرح ویژه در سه‌شنبه‌های بدون خودرو، در ۳ ماه گذشته، با حضور «سید محمد فیاض» شهردار منطقه ۱۸ و معاونانش در حوزه‌های مختلف در نواحی ۷‌گانه اجرا شده است. در این برنامه هفتگی مسئولان مربوطه مسیر ساختمان اصلی شهرداری تا محله‌ها را با دوچرخه طی می‌کنند.

منبع:

hamshahrionline.ir/x7dbM

بهترین شهرهای دوستدار دوچرخه در اسپانیا

بهترین شهرهای دوستدار دوچرخه در اسپانیا

مالاگا، شهری در بخش خودمختار اندلس در جنوب کشور اسپانیا، به زودی میزبان رویدادی بزرگ خواهد بود که برای دومین بار در کشور به منظور گرد هم آوردن مقاماتی از شهرهای دوستدار دوچرخه برای قدردانی از اقدامات موفق آنان در این زمینه برگزار می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در رویدادی که قرار است هشتم ماه ژوئیه در مالاگا برگزار شود، جوایز ارزشمندی به مدیران بهترین شهرهای دوستدار دوچرخه کشور اعطا خواهد شد. مقامات این شهرها بدون شک افرادی با بهترین نوآوری‌ها خواهند بود که توانسته‌اند با ایده‌ها و تلاش‌های خود ایده‌هایی منحصر به فرد برای دوچرخه‌سواری ارائه دهند و هر روز بر تعداد افرادی بیافزایند که به سمت اتخاذ این نوع تردد سبز روی آورده‌اند.

اگرچه هنوز زمان جشن بزرگ معرفی شهرهای دوستدار دوچرخه اسپانیا فرا نرسیده است، اما مقامات ارشد اسپانیا نام این شهرها را در رسانه‌های مختلف عنوان کرده‌اند.

پنتبدار عنوان موفق‌ترین شهر در زمینه مدیریت و تعهد شهری دوستدار دوچرخه اسپانیا در سال ۲۰۲۱ را از آن خود کرده که البته تلاش‌های بی‌وقفه مقامات محلی برای طراحی و توسعه ابزارهای لازم جهت ارتقا استفاده از دوچرخه عامل اصلی این موفقیت به شمار رفته است.

استان گیپوسکوا در شمال اسپانیا نیز از نظرزیرساخت‌های دوچرخه‌سواری و ارائه خدمات مورد نیاز برای کاهش ترافیک مسیرها و افزایش امنیت و راحتی کاربران توانست بیشترین امتیاز را از آن خود کند و در لیست موفق‌ترین مناطق دوستدار دوچرخه در کشور قرار گیرد.

در زمینه آموزش و ترویج دوچرخه‌سواری، اعضا شورای شهر پامپلونا توانستند به دریافت بیشترین امتیاز نائل شوند؛ مقامات شهر تلاش خود برای از میان برداشتن موانع موجود بر سر راه دوچرخه‌سواری و ارائه ۱۵ نرم‌افزار به کاربران را عامل اصلی موفقیت خود فرض کرد ه‌ا ند.

شهردار تورنت نیز با کسب بیشترین امتیاز در زمینه اقتصاد دوچرخه خود را برای دریافت جایزه در هشتم ماه ژوئیه آماده کرده و موفقیت خود را مدیون تلاش‌هایش برای ترویج فعالیت‌های اقتصادی مربوط به بخش دوچرخه، که بر توسعه اقتصادی محلی نیز تأثیر می‌گذارد، دانسته است.