مطالعه جدید MIT نشان میدهد هزینه باتریهای یون-لیتیوم به طور چشمگیری در سه دهه اخیر کاهش یافته است.
مصرف کنندگان اغلب از پیشرفت نکردن باتری یون-لیتیوم همگام با دیگر فناوریها شکایت میکنند. برای مثال قدرت پردازش کامپیوترها به طور سرسام آوری در چند دهه اخیر بیشتر شده که قابل مقایسه با پیشرفت ناچیز باتریها نیست. اما نکتهای که اغلب توجه کمتری به آن میشود، توازن عرضه با تقاضاست که به دلیل افزایش شدید تولید موبایل، ظهور اتومبیلهای برقی و باتریهای صنعتی، حفظ آن بسیار مشکل شده است.
قیمت، یکی از مهمترین فاکتورها در حفظ این توازن است. گرانقیمتترین قسمتهای باتری موادی مثل لیتیوم، نیکل، منگنز و کبالت هستند که با توجه به نوع باتری در قسمت کاتد به کار میروند.
حال تحقیق جدید MIT نشان میدهد که هزینه کلی باتریهای یون-لیتیوم قابل شارژ به طور چشمگیری در ۳۰ سال اخیر کاهش یافته است. هزینه این باتریها از زمان معرفی فناوری یون-لیتیوم تجاری، ۹۷ درصد کمتر شده است. نکته مهمتر اینکه کاهش قیمت سریعتر از برآوردهای قبلی رخ داده و احتمالاً یکی از دلایل تمایل شرکتهای اتومبیلسازی به ساخت ماشینهای برقی همین مورد است. حتی برخی شرکتها مثل فولکسواگن به دنبال ساخت کارخانه باتری و آزمایش تکنولوژیهای جدید باتری هستند.
محققان اشاره میکنند که یافتههای این تحقیق صرفاً «بازبینی تاریخچه توسعه باتری» نبوده و میتواند تصویر واضح تری از مسیر آینده باتریهای یون-لیتیوم و پتانسیل بهبود و کاهش قیمت هر چه بیشتر آنها به دست دهد.
این تحقیق تا حدی با پیشبینی های ایلان ماسک نیز مطابقت میکند. مدیرعامل تسلا پیشبینی کرده که چگالی انرژی باتریهای یون-لیتیوم ۲۱۷۰ ساخت پاناسونیک که در تسلا مدل ۳ و مدل Y به کار رفته، در ۵ سال آینده ۵۰ درصد بهبود خواهد یافت.
سال ۲۰۱۰، قیمت باتریهای یون-لیتیوم، ۱۱۸۳ دلار به ازای هر کیلووات ساعت بوده که در سال ۲۰۲۰ به تنها ۱۳۷ دلار به ازای هر کیلووات ساعت کاهش پیدا کرده است. برخی تحلیلگران معتقدند رواج اتومبیلهای برقی میتواند قیمت باتریها را به سرعت به زیر ۱۰۰ دلار برساند. تحلیلگران تخمین زدهاند این اتفاق در خوشبینانهترین حالت تا سال ۲۰۲۵ به خاطر سه برابر شدن ظرفیت تولید باتریهای یون-لیتیوم و کاهش قیمت آنها به ۹۳ دلار به ازای هر کیلووات ساعت، رخ خواهد داد.
به نقل از سایت اطلاع رسانی پژوهشگاه فضایی ایران، حسین صمیمی اظهار کرد: پژوهشکده مکانیک این پژوهشگاه برای اولین بار در کشور موفق به طراحی و ساخت باتریهای لیتیوم یون با قابلیت طول عمر سیکلی بالا شده است.
رئیس پژوهشگاه فضایی ایران در خصوص مشخصات فنی و کاربردهای این فناوری، گفت: باتری لیتیوم یون به علت دانسیته انرژی، توان بالا، مشخصات عملیاتی و کاربردی بسیار خوب؛ توانسته جایگاه بسیار مناسبی را بین سیستمهای ذخیرهساز انرژی الکتریکی در بازارهای جهانی و در حوزههای کاربری صنعتی، تجاری، نظامی و فضایی پیدا کند.
وی ادامه داد: این باتری با توجه به ساختار الکتروشیمیایی و طراحی صورت گرفته، نوع کاتد بهکاررفته در آن، دارای قابلیتهای متنوعی است و بازه متفاوتی از ولتاژ عملکردی، طول عمر و تعداد چرخههای شارژ و دشارژ، دمای محیط کاربری و انبارداری را پوشش میدهد.
رئیس پژوهشگاه فضایی ایران درباره پیشینه اجرای این پروژه، افزود: با توجه به تجارب قبلی و توانمندی موجود در گروه ذخیرهسازهای انرژی پژوهشکده مکانیک؛ فرایند طراحی الکتروشیمیایی، مکانیکی و فنی باتری لیتیوم یون به همراه فناوریهای مربوط به تولید و ساخت مواد اولیه الکترودی و الکترودها، الکترولیت، مونتاژ سل و نیز فعالیتهای مربوط به انتخاب و بهینهسازی غشاء مناسب، تعیین الگوریتمهای شارژ و دشارژ در این پژوهشکده انجام شد و پژوهشگران این پژوهشگاه توانستند به دانش فنی ساخت دو نوع پاکتی و استوانهای از این باتریها دست یابند.
صمیمی درباره دانش اکتساب شده عنوان کرد: در پروژه حاضر به منظور دستیابی به محصول مورد نظر مطالعات و فعالیتهای پژوهشی گستردهای صورت گرفته که این مطالعات منجر شد تا علاوه بر توانمندی ساخت دو سل ذکر شده، دانش ساخت اجزای سازنده باتری نیز به صورت مجزا ایجاد شود.
گفتنی است برخی از دانشهای فنی اکتساب شده در جریان این پروژه شامل دستیابی به دانش فنی ساخت الکترودهای آند و کاتد، مونتاژ سل پاکتی و سل استوانهای، فرمولاسیون سریع سل باتری لیتیوم یون با کاربرد فضایی، فرمولاسیون الکترولیت باتری لیتیوم یون با قابلیت طول عمر بالا، سنتز ماده فعال کاتدی NCA و بهینهسازی ماده فعال کاتدی با هدف افزایش طول عمر سیکلی باتری، ایجاد لایه SEI مصنوعی بر روی ماده فعال آندی با هدف افزایش طول عمر سیکلی باتری، ساخت نمونه مهندسی غشاء باتری لیتیوم یون و بهینهسازی غشاء تجاری با هدف افزایش ایمنی و طول عمر سیکلی باتری لیتیوم یون فضایی است.
شاید شما نام Revolt RV400 را شنیده باشید که اولین عرضه آن تقاضای زیادی داشت. حالا یک عضو جدید به خانواده این کمپانی اضافه میشود.
نام مذل جدید Revolt RV1 است و جایگزین موتور سیکلت برقی RV300 خواهد شد.
هر دو موتورسیکلت برقی RV300 و RV400 در سال 2019 رونمایی شدند ، اگرچه به دلیل همه گیری کرونا تولید و تامین با مشکلاتی روبرو شد.
RV400 با حداکثر سرعت 85 کیلومتر در ساعت (53 مایل در ساعت) عرضه شد و یکی از سریع ترین موتورسیکلت های برقی شهری بود.
میزان برد این محصول با یک بار شارژ 156 کیلومتر (97 مایل) است که برای موتور سواری شهری این برد مناسب است.
RV400 از همان زمان عرضه فروش خوبی داشت و هر سری از این محصول که عرضه میشد، سریع به فروش میرسید. آخرین سری عرضه تنها در عرض دو ساعت به طور کامل فروش رفت.
اما RV300 با مشخصات کمتر همانند RV400 مورد توجه قرار نگرفت و در فروشش متضرر شدند.
RV1 جایگزین موتور سیکلت برقی RV300 است.
RV1 همچنین اولین مدل از این خانواده خواهد بود که به طور کامل در داخل هند تولید می شود.
با توجه به تولید داخلی RV1 ، این شرکت بیان کرده قیمت محصول جدیدش در حدود 1000 دلار آمریکا خواهد داشت.
هند یکی از بزرگترین بازارهای موتور سیکلت در جهان است. صنعت موتور سیکلت در آنجا با استفاده از مشوق های دولتی مانند برنامه FAME II ، به سمت برقی شدن رفته است. تولید داخلی موتور سیکلتهای برقی رشد بسیار سریعی در این کشور داشته است.
استفاده از هدفون بی سیم ، تلفن همراه ، ساعت هوشمند ، پنل خورشیدی یا ماشین برقی تا چند دهه پیش امکان پذیر نبود. این انقلاب در تکنولوژی به لطف باتری های لیتیوم یونی به وجود آمده است. این باتری ها می توانند انرژی بیشتری را در فضای کمتری نسبت به سایر باتریها ذخیره کنند و بنابراین در آینده با توجه به چالش های ناشی از تغییرات آب و هوایی که شامل کربن زدائی و انرژی های تجدیدپذیر می شود ، کلید قفل ذخیره سازی انرژی در آینده خواهند بود.
هزینه تولید باتری های لیتیوم یونی از سال 2010 تا کنون 85 درصد کاهش یافته است و انتظار می رود در دهه آینده بیشتر کاهش یابد. به گفته روری مک کارتی ، تحلیلگر ذخیره انرژی در وود مکنزی ، “یون لیتیوم دارای مزیت قابل توجهی نسبت به سایر فناوری های ذخیره سازی جایگزین است و آن صرفه جویی در اندازه است”. به عبارت دیگر ، استفاده از آن باعث کاهش هزینه ها می شود.
محصول مرتبط با این پست : باتری دوچرخه برقی
باتری لیتیوم یونی یا Li-Ion نوعی باتری قابل شارژ است که از ترکیبات لیتیوم به عنوان یکی از الکترودها استفاده می کند. در سال 1985 ، آکیرا یوشینو اولین نمونه اولیه را بر اساس تحقیقات قبلی جان گودنو و سایر متخصصان در طول دهه 1970 ایجاد کرد. متعاقباً ، یک تیم از سونی اولین باتری لیتیوم یونی تجاری را در سال 1991 توسعه داد. پیشرفت های بیشتری در طول این سالها به ویژه در استفاده از کاتدهای نیکل-منگنز-اکسید کبالت (NMC) انجام شد که باعث افزایش چگالی ، عملکرد و ایمنی شد.
باتری های لیتیوم یونی از قسمتهای زیر تشکیل شده اند: یک الکترود یا آند منفی که الکترونها از آن آزاد می شوند و یک الکترود یا کاتد مثبت که الکترونها را دریافت می کند. هنگامی که باتری متصل است ، یون های لیتیوم از طریق یک الکترولیت از آند به کاتد حرکت می کنند و در نتیجه اختلاف بالقوه ای را ایجاد می کند که جریان را تولید می کند. هنگامی که باتری شارژ می شود ، یون های لیتیوم به آند باز می گردند.
باتری ها از یک یا چند سلول تشکیل شده اند و بسته به نوع استفاده نهایی ، انواع مختلفی دارند: سلول های استوانه ای که در بیشتر وسایل نقلیه برقی استفاده می شوند ، شامل اجزای مختلف هستند که به صورت استوانه ای تولید میشوند. مدل دیگر سلولهای مسطح هستند، مانند سلولهای تلفن همراه و لپ تاپ ، در تولید این مدل از پلیمر یون لیتیوم به شکل ورقه های روی هم استفاده می کنند.
علاوه بر این ، باتری های لیتیوم یون عناصر دیگری را دارند که عملکرد و ایمنی آنها را بهبود می بخشد: سنسور دما ، مدار تنظیم کننده ولتاژ و مانیتور شارژ. این اجزا میزان شارژ و جریان را کنترل می کنند ، آخرین ظرفیتی را که با شارژ کامل به دست می آید ثبت می کنند و دما را کنترل می کنند ، دما زیاد می تواند بر عمر باتری تأثیر منفی بگذارد.
در مقایسه با فناوری سنتی باتری های قابل شارژ نیکل هیدرید یا نیکل-کادمیوم ، باتری های لیتیوم یونی چندین مزیت دارند: در درجه اول ، آنها در زمان کمتری شارژ می شوند و مدت زمان بیشتری طول می کشد تا تخلیه شوند ، همچنین دارای چگالی انرژی بالاتری هستند ، در صورت عدم استفاده از باتری ، باتری خراب نمیشود.
مزایای باتری های لیتیوم یونی و کاهش هزینه آنها باعث افزایش استفاده از آنها در بسیاری از زمینه ها شده است:
در تأسیسات مهم ، مانند مزارع سرور ، باتری های UPS(منبع تغذیه بدون وقفه) شما را در برابر از دست دادن یا بی ثباتی منبع برق محافظت می کند.
ذخیره انرژی خورشیدی مدل متناوب است و این باتری ها به دلیل نحوه شارژ و سرعت آنها ، مناسب پنل های خورشیدی هستند.
دستگاه های تلفن همراه اصلی ترین کاربرد این باتری ها تبدیل شده است، که امکان کوچک سازی روزافزون را فراهم می کند.
این نوع باتری ها در ویلچرهای برقی ، آسانسورهای پله یا پروتزهای موتوری وجود دارند که زندگی را برای افرادی که محدودیت حرکتی دارند آسان تر می کند.
توسعه و استقبال روزافزون خودروهای برقی و هیبریدی عمدتا به دلیل کارایی و هزینه کمتر باتری های لیتیوم یونی است. تولید انبوه آنها علاوه بر داشتن چگالی انرژی بالا نسبت به اندازه آنها ، قیمت خودروهای برقی را به خودروهای بنزینی نزدیک کرده است. از نظر هزینه های عملیاتی ، قیمت برق برای شارژ خودروهای برقی کمتر از هزینه سوخت خودروهای بنزینی است.
عنصری که با آن این مدل باتریها را تولید میکنند کبالت است ، کبالت یک عنصر کم در جهان است و همین باعث تحقیق در زمینه عنصر جایگزین کبالت در این باتریها شده است. راه حل های جدیدی که برای این از حل این مشکل پیدا شده، موارد زیراست:
سلولهای هیدروژنی: این باتریها از هیدروژن گازی الکتریسیته تولید می کنند ، در تکنولوژی اش مشکلی وجود ندارد ، مشکل عدم توانایی تولید هیدروژن سبز بدون استفاده از سوختهای فسیلی است.
باتری های حالت جامد: این روش استفاده از الکترولیت های جامد به جای الکترولیت های مایع یا ژل است. چگالی انرژی بالاتری دارند ، خطر انفجار و آتش سوزی را کاهش می دهند و فضای کمتری را اشغال می کنند و به قطعات کنترل ایمنی نیاز ندارند.
ابرخازن های گرافن: خازن ها می توانند کارآمدتر از باتری شارژ و تخلیه شوند و استفاده از گرافن می تواند چگالی انرژی مشابه باتری های امروزی را داشته باشد.
باتری های لیتیوم یونی بسیار محبوب و همه کاره هستند. این باتری های قابل شارژ که در تلفن های همراه ، اتومبیل ها ، ابزارهای برقی و انواع مختلفی از دستگاه های الکترونیکی یافت می شوند ، به تجهیزات کنترل و پشتیبانی از زمین برای تأمین انرژی در برابر ضربه کمک می کنند.
فناوری پشت باتری های لیتیوم یونی به دلیل مزایای متمایز و مزایای سازگار با محیط زیست ، آنها را انتخابی عالی می کند.
اما ، باتری های لیتیوم یون دقیقاً چگونه کار می کنند؟ و چه چیزی باعث محبوبیت آنها شده است؟
در اینجا شما باید در مورد اجزای تشکیل دهنده باتری لیتیوم یون بدانید و نحوه همکاری آنها برای ایجاد منابع قدرت با کارایی بالا و طولانی مدت .
محصول مرتبط با این پست : باتری دوچرخه برقی
باتری های لیتیوم یون در اشکال و اندازه های مختلف موجود هستند. برای درک نحوه کار باتری لیتیوم یون ، مهم است که نقشی را که قطعات جداگانه ایفا می کنند ، بدانید.
یک باتری لیتیوم یونی از چندین قسمت تشکیل شده است. سلول ، مهمترین جز باتری است.
سلول از مواد باتری زیر تشکیل شده است:
الکترودها دو سر باتری هستند. یکی آند و دیگری کاتد.
آند لیتیوم را ذخیره می کند و معمولاً از کربن ساخته شده است.
کاتد هم لیتیوم را ذخیره می کند و از یک ترکیب شیمیایی ساخته می شود که اکسید فلز است.
جدا کننده جریان الکترونهای منفی و مثبت را در داخل باتری از هم جدا می کند اما اجازه می دهد تا یون ها از آن عبور کنند.
بسته باتری ، که سلولهای یون لیتیوم را در خود نگه می دارد ، تقریباً مانند رایانه کار می کند. شامل موارد زیر است:
هنگامی که یک باتری لیتیوم یونی را به دستگاه یا قطعه ای از تجهیزات وصل می کنید ، یونهای دارای بار مثبت از آند به کاتد منتقل می شوند. در نتیجه ، بار کاتد مثبت تر از آند می شود. این ، به نوبه خود ، الکترونهای با بار منفی را به سمت کاتد جذب می کند.
سلول از بخشهای زیر تشکیل شده است:
حداقل یک سنسور دما برای کنترل دمای باتری وجود دارد.
یک مدار مبدل ولتاژ و مبدل ولتاژ که روی حفظ ولتاژ و جریان در سطح ایمن متمرکز است.
یک کانکتور یورو ، که اجازه می دهد تا انرژی و اطلاعات به داخل و خارج از باتری حرکت کنند.
شیر سلول ، که بر ولتاژ سلول ها در بسته باتری نظارت می کند.
یک سیستم نظارت بر باتری ، یک کامپیوتر کوچک که بر کل باتری نظارت می کند و امنیت کاربر را تضمین می کند.
باتری های لیتیوم یون قابل شارژ هستند. هنگام شارژ مجدد ، یون های لیتیوم همان روند را در جهت مخالف طی می کنند . این کار باتری را برای استفاده بیشتر ریکاوری می کند.
طراحی کلی باتری لیتیوم یون مزایای بسیاری را برای کاربران و تجهیزات فراهم می کند.
بخاطر قابلیت شارژ سریع زمان کمتری را برای در شارژ ماندن دارد.
این مدل باتریها با کم شدن شارژشان عملکردشان کاهش نمیابد و قدرتشان همواره یکسان است.
سیستم مدیریتی در اطمینان از عملکرد سلول باتری در بالاترین سطح نقش اساسی دارد. همچنین با ارائه چندین ویژگی ، بر عملکرد باتری تأثیر می گذارد.
مثلا:
BMS درجه حرارت سلول را در محدوده عملیاتی ایده آل حفظ می کند تا از گرم شدن یا یخ زدگی جلوگیری کند.
BMS جریان و ولتاژ را کنترل می کند تا هر دو را در سطح ایمن نگه دارد. در صورت کم شدن ولتاژ که باعث کوتاه شدن سلول می شود ، دندریت ها در سلول تشکیل می شوند ، بنابراین مهم است که یک بسته باتری لیتیوم یون دارای یک سیستم برای نظارت بر این باشد.
هیچ حافظه ای در بسته باتری وجود ندارد ، بنابراین تخلیه جزئی به باتری آسیب نمی رساند.
کنترلرهای داخلی از شارژ بیش از حد جلوگیری می کنند تا باعث آسیب به باتری های لیتیوم یونی نشوند.
تعادل سلولی به گونه ای کنترل می شود که هرگز به اضافه کردن آب مقطر یا تعمیر ندارد. از آنجا که باتری های لیتیوم یون نیازی به آب مقطر ندارند پس گازهای سمی هم ندارند.
سیستم مدیریت باتری همچنین به مدیران این امکان را می دهد تا از طریق رایانه های پردازشی که داده های حیاتی را از طریق خدمات مبتنی بر ابرcloud ارسال می کنند ، سلامت باتری ناوگان خود را ردیابی کنند.