نیمی از خودروهای فولکس واگن تا سال ۲۰۳۰ برقی می شوند

نیمی از خودروهای فولکس واگن تا سال ۲۰۳۰ برقی می شوند

به نقل از انگجت، فولکس واگن از استراتژی جدیدی به نام نیو آئوتو رونمایی کرده که بر اساس آن تا سال ۲۰۴۰ تقریباً تمامی خودروهای عرضه شده توسط این شرکت برای فروش را اتومبیل‌های برقی تشکیل می‌دهند.

فولکس واگن همچنین قصد دارد با ارتقای باتری‌های خودروهای برقی تولیدی خود برد آنها را افزایش دهد. طراحی یک پلتفرم نرم افزاری جدید و عرضه خودروهای برقی جدید مانند ای دی ۴ نیز در دستور کار فولکس واگن قرار گرفته است.

فولکس واگن با همکاری یکی از زیرمجموعه‌های خود موسوم به کاریاد قصد دارد یک سیستم چندرسانه ای و تفریحی تازه برای خودروهای برقی فولکس واگن طراحی کند. این سیستم تا سال ۲

باتری لیتیوم یون فضایی ساخته شد

باتری لیتیوم یون فضایی ساخته شد

به نقل از پژوهشگاه فضایی ایران، حسین صمیمی گفت: پژوهشکده مکانیک این پژوهشگاه، برای اولین بار در کشور، موفق به طراحی و ساخت باتری‌های لیتیوم یون با قابلیت طول عمر سیکلی بالا شده است.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران در خصوص مشخصات فنی و کاربردهای این فناوری توضیح داد: باتری لیتیوم یون به علت دانسیته انرژی، توان بالا، مشخصات عملیاتی و کاربردی بسیار خوب، توانسته جایگاه بسیار مناسبی را بین سیستم‌های ذخیره‌ساز انرژی الکتریکی در بازارهای جهانی و در حوزه‌های کاربری صنعتی، تجاری، نظامی و فضایی پیدا کند. این باتری با توجه به ساختار الکتروشیمیایی و طراحی صورت گرفته، به‌ویژه نوع کاتد به‌کاررفته در آن، دارای قابلیت‌های متنوعی است و بازه متفاوتی از ولتاژ عملکردی، طول عمر و تعداد چرخه‌های شارژ و دشارژ، دمای محیط کاربری و انبارداری را پوشش می‌دهد.

وی درباره پیشینه اجرای این پروژه گفت: با توجه به تجارب قبلی و توانمندی موجود در گروه ذخیره‌سازهای انرژی پژوهشکده مکانیک، فرایند طراحی الکتروشیمیایی، مکانیکی و فنی باتری لیتیوم یون به همراه فناوری‌های مربوط به تولید و ساخت مواد اولیه الکترودی و الکترودها، الکترولیت، مونتاژ سل و نیز فعالیت‌های مربوط به انتخاب و بهینه‌سازی غشاء مناسب و تعیین الگوریتم‌های شارژ و دشارژ، در این پژوهشکده انجام شد و پژوهشگران این پژوهشگاه توانستند به دانش فنی ساخت دو نوع پاکتی و استوانه‌ای از این باتری‌ها دست یابند.

صمیمی درباره دانش اکتساب شده توضیح داد: در پروژه حاضر به منظور دستیابی به محصول مورد نظر مطالعات و فعالیت‌های پژوهشی گسترده‌ای صورت گرفته که این مطالعات منجر شد تا علاوه بر توانمندی ساخت دو سل ذکر شده، دانش ساخت اجزای سازنده باتری نیز به صورت مجزا ایجاد شود.

برخی از دانش‌های فنی اکتساب شده در جریان این پروژه شامل دستیابی به دانش فنی ساخت الکترودهای آند و کاتد، مونتاژ سل پاکتی و سل استوانه‌ای، فرمولاسیون سریع سل باتری لیتیوم یون با کاربرد فضایی، فرمولاسیون الکترولیت باتری لیتیوم یون با قابلیت طول عمر بالا، سنتز ماده فعال کاتدی NCA و بهینه‌سازی ماده فعال کاتدی با هدف افزایش طول عمر سیکلی باتری، ایجاد لایه SEI مصنوعی روی ماده فعال آندی با هدف افزایش طول عمر سیکلی باتری، ساخت نمونه مهندسی غشاء باتری لیتیوم یون و بهینه‌سازی غشاء تجاری با هدف افزایش ایمنی و طول عمر سیکلی باتری لیتیوم یون فضایی است.

کشف ذخایر لیتیوم در آلمان برای تولید صدها میلیون خودروی برقی

لیتیوم برای تولید باتری خودروهای برقی به طور گسترده مورد نیاز است و آلمان روز گذشته اعلام کرده مقدار زیادی از ذخایر این ماده را در زیر مسیر رودخانه راین شناسایی کرده و به دنبال استخراج آن است.

مقامات آلمانی مدعی شده‌اند ذخایر لیتیوم شناسایی شده در این مسیر برای تولید باتری ۴۰۰ میلیون خودروی برقی کافی خواهد بود. بخش زیادی از این ذخایر در دره‌ای در منطقه جنگل سیاه در جنوب آلمان قرار دارند. این منطقه ۳۰۰ کیلومتر طول و ۴۰ کیلومتر عرض دارد.

لیتیوم معمولاً به حالت مذاب درآمده و در داخل چشمه‌های زیرزمینی جوشان و در عمق هزاران متری زمین محبوس می‌شود. اگر مقدار ذخایر لیتیوم کشف شده در زیر بستر رودخانه راین دقیق تخمین زده شده باشد، یکی از بزرگترین ذخایر جهان در آلمان کشف شده و اگر این ماده با موفقیت استخراج شود، باعث کاهش وابستگی آلمان به لیتیوم وارداتی می‌شود. هم اکنون مذاکرات اولیه با تولیدکنندگان خودرو در این کشور برای استفاده از لیتیوم مذکور در حال انجام است.

بخش زیادی از ذخایر لیتیوم جهان تا به حال در استرالیا و آمریکای جنوبی و در نقاط دورافتاده شناسایی شده بود. اما ذخایر لیتیوم آلمان در نزدیکی مناطق پرجمعیت واقع است و ممکن است مردم محلی و دوستداران محیط زیست با استخراج آن مخالفت کنند. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۴ سالانه حدود ۱۵ هزار تن هیدروکسید لیتیوم در آلمان استخراج شود و این رقم تا سال ۲۰۲۵ به ۴۰ هزار تن در سال افزایش یابد.

ساخت موتور برقی با توان حفظ تعادل و تعقیب مالک

ساخت موتور برقی با توان حفظ تعادل و تعقیب مالک

شرکت داوینچی دینامیکس می‌گوید موتور برقی یادشده با یک بار شارژ قادر به پیمودن ۴۰۰ کیلومتر مسافت است که در میان محصولات مشابه رقم قابل توجهی محسوب می‌شود.

قدرت موتور این موتورسیکلت به ۱۳۷ اسب بخار می‌رسد و گشتاور آن نیز ۸۵۰ نیوتون متر عنوان شده است. یکی از توانمندی‌های خاص این موتورسیکلت شتاب صفر تا صد آن است که بین ۳ تا ۴ ثانیه اعلام شده است.

ساخت موتور برقی با توان حفظ تعادل و تعقیب مالک

بخش زیادی از باتری ۱۷.۷ کیلووات ساعتی این موتورسیکلت در عرض ۳۰ دقیقه شارژ می‌شود. از جمله دیگر امکانات این موتورسیکلت می‌توان به ترمز ای بی اس و حرکت آرام به سمت مالک در زمان حضور وی در خیابان اشاره کرد.

برای حفظ تعادل نیز یک سیستم هوشمند برای موتور مذکور در نظر گرفته شده است. قیمت پایه این موتورسیکلت ۲۷۵۰۰ دلار است.

فرهنگ‌سازی برای موتورسیکلت برقی

موتورسیکلت‌های برقی در ایران هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است.

در این‌باره دغدغه‌های زیادی وجود دارد که در گام نخست باید فرهنگ‌سازی شود. خودروهای برقی عملکرد و کارکرد خاص خود دارند در نتیجه فرهنگ استفاده از آنها متفاوت از خودروهای بنزینی است؛ از این‌رو درحال‌حاضر این فرهنگ با فرهنگ حاکم بر موتورسیکلت‌سواران ما فاصله زیادی دارد. این نوع موتورسیکلت‌ها بدون آلودگی بوده و بی‌صدا هستند و این بی‌صدایی یکی از چالش‌ها این نوع موتورسیکلت‌ها است زیرا به‌لحاظ شنوایی گوش ما در ترددهای خیابانی برای عبور و مرور با صدای وسایل نقلیه آشنا و حس شنوایی نوعی مراقبت برای عبور و تردد است.
برای استقبال مردم از وسایل برقی نخست باید روی فرهنگ آن کار کرد. دیگر اینکه باید گروهی از سازمان‌ها و نهادهای گوناگون در کنار یکدیگر یک متولی برای آن انتخاب کنند. سپس برای آن باید مشخصه‌ای تعریف شود و زیرساخت‌های لازم مانند ایستگاه‌های شارژ تعبیه شود. شارژ این نوع موتورسیکلت‌ها از ۲ تا ۴ ساعت به‌طول می‌انجامد. این هم یکی از مشکلات آن است که در راستای خدمات‌دهی بسیار اهمیت دارد. در بحث نرخ نیز نرخ تمام شده برقی‌ها بیشتر مربوط به باتری آنهاست که بعد از ۲ سال مصرف‌کننده باید نصف نرخ موتورسیکلت را برای تعویض آن بپردازد. تامین باتری مناسب از دیگر موضوع‌های خدمات پس از فروش است که هنوز بازار در این‌باره نتوانسته به نقطه مطلوبی دست یابد. موتورسیکلت در کشور ما بیشتر به‌عنوان منبع ارتزاق بوده و با توجه به قدرت خرید مردم پرداخت ۱۰ میلیون تومان که شاید حداقل نرخ باشد برای قشر موتورسیکلت‌سوار زیاد است؛ از این‌رو در این راستا به تسهیلات ویژه برای تولیدکننده و مصرف‌کننده درنظر گرفته شود علاوه‌بر آنکه جا انداختن فرهنگ خودروهای برقی هم زمانبر است.
بهمن ضیامقدم ـ دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت