تلاش پاناسونیک در زمینه باتری یون لیتیوم با گسترش خودروهای الکتریکی آغاز شد. در حال حاضر پاناسونیک تولید کننده باتری برای غول های فناوری و خودروسازی مانند تسلا است که اتومبیل های آن به دلیل کارآیی و عملکرد در جهان مشهور هستند. جدا از آن ، این شرکت در ساخت سیستم های ارتباطی و سیستم های امنیتی فعال است.
محصول مرتبط با این پست : باتری دوچرخه برقی
تاسیس: 2011 دفتر مرکزی: نینگده ، فوجیان
این شرکت دارای یک کارخانه تولید باتری لیتیوم یون با ظرفیت تولید 32 گیگاوات ساعت است. مشتریان اصلی شامل Beiqi ، BMW Brilliance ، Geely ، FAW ، CSR Times ، Xiamen Jinlong ، Zhengzhou Yutong و Zhongtong Bus هستند.
این شرکت هم تولید کننده خودرو برقی است و هم تولید کننده باتری لیتیوم یون برای خودروهایش است. از معدود کمپانیهای خودرو سازی است که باتری خودروهایش را خودش تولید میکند.
یک شرکت تابعه از الکترونیک سامسونگ است، سامسونگ SDI به تحقیقات و نوآوری در زمینه فناوری یون لیتیوم اختصاص دارد ، در حال حاضر ، این شرکت در زمینه تولید باتری های لیتیوم یون ، پانل های انرژی خورشیدی و سیستم های ذخیره انرژی فعالیت دارد . Samsung SDI در برخی از بزرگترین بازارهای جهان از جمله آلمان ، مالزی و ایالات متحده آمریکا حضور دارد.
توشیبا سرمایه گذاری عظیمی در بخش تحقیق و توسعه خود برای فناوری لیتیوم انجام داده است. این شرکت در حال حاضر در زمینه تولید و فروش باتری های لیتیوم یون و راههای ذخیره سازی انرژی برای خودرو و مخابرات فعالیت می کند. این شرکت در تولید IC های منطقی عمومی و همچنین ابزاهای ذخیره سازی مانند فلش میموری مشغول به فعالیت است.
LG Chem یکی از رهبران جهان در ساخت باتری های یون لیتیوم است زیرا صنایع مختلفی را به خود اختصاص داده است. از ارائه راهکارهای انرژی به صنعت پتروشیمی گرفته تا صنعت هواپیمایی ، ال جی شیمی نفوذ عمیقی را در بخشهای بیشمار مختلفی دارد. این شرکت همچنین باتری برای کالاهای مصرفی مانند تلفن های هوشمند و لپ تاپ ها تولید می کند.
از زمان عرضه مدل S و X ، تسلا دائماً در اوج صنعت خودرو بوده است. همه اینها به دلیل باتریهای برد طولانی مدتش است که اتومبیل هایش به آنها مجهز شده است. تسلا در حال حاضر باتری را از پاناسونیک خریداری می کند ، قصد دارد Gigafactory را در استرالیا و ایالات متحده به همراه پاناسونیک افتتاح کند که تمام نیازهای خودرویی خود را برطرف خواهد کرد. هنگامی که Gigafactory شروع به تولید کند ، بزرگترین مرکز در جهان است که به تولید باتری های یون لیتیوم اختصاص دارد.
این شرکت آمریکایی تولیدکننده باتری های یون لیتیوم فسفات نانو است. از فعالیتهای دیگر این شرکت میتوان تولید ماژولهای انرژی و سایر مدل سیستمهای مدیریت انرژی اشاره کرد.
A123 Systems از یک فناوری باتری لیتیوم یون فسفاته به نام LiFePO4 برخوردار است که چگالی و انرژی بالایی را برای افزایش چرخه عمر باتری ارائه می دهد.
مستقر در کانادا ، eCobalt Solutions فن آوری لیتیوم یون خود را در بخش در حال رشد انرژی تجدید پذیر فعال کرده است. به نظر می رسد صنعت انرژی های تجدیدپذیر از نظر سرمایه گذاری به ویژه برای تولیدکنندگان باتری های یون لیتیوم مکان خوبی باشد زیرا این بخش پتانسیل زیادی دارد و همچنین تقاضای زیادی دارد.
Johnson Controls یکی از بزرگترین تولید کنندگان باتری های لیتیوم یون در جهان است. در حقیقت ، آنقدر بزرگ است که نزدیک به 35 درصد باتری های لیتیوم یون در بازار جهانی EV توسط Johnson Controls ساخته می شود. این شرکت باتری های لیتیوم یونی را از هر کلاس از جمله وسایل نقلیه مسافری ، وسایل نقلیه تجاری و تفریحی برای خودروها ارائه می دهد.
همانطور که مشهود است ، امروزه بخش انرژی و خودرو از بزرگترین بخشهایی هستند که فناوری لیتیوم یون را مصرف می کنند. از آنجا که این بخشها در آینده با رایج شدن منابع متناوب انرژی به رشد خود ادامه می دهند ، انتظار می رود که فناوری یون لیتیوم نیز به رشد خود ادامه دهد.
مسعود بنده خدا معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: تاکنون حدود ۳ هزار متقاضی در طرح جایگزینی موتور برقی ثبت نام کردهاند که با توجه به تقسیم بندی این طرح ۶۰۰ نفر به مرحله دریافت وام رسیدهاند.
او افزود: در طرح اولیه اجرای این برنامه، ترجیح میدهیم تنها کسانی که موتور بنزینی فرسوده دارند، از تسهیلات این طرح ظرف یک هفته بهرهمند شوند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان درباره جزئیات تامین هزینه موتور سیکلت برقی بیان کرد: برنامههای طرح جایگزینی موتور سیکلت برقی، به صورتی انجام شده که هزینه موتور سیکلت برقی علاوه بر تسهیلات خرید، از مبلغ اسقاط که با توجه به مدل ساخت هر موتور فرسوده است، تامین شود.
بنده خدا اظهار کرد: حدود سه نمایشگاه برای فروش موتوربرقی، در سطح شهر در نظر گرفته شده که متقاضیان میتوانند برای خرید موتور برقی به مراکز مراجعه کرده و باید بسته به نوع انتخابشان، اختلاف قیمت به وجود آمده را پرداخت کنند.
او تصریح کرد: در هر نمایشگاه نماینده اسقاط حضور دارد، همچنین پارکینگی برای موتورهای فرسوده در شهر مشخص شده که شهروندان بدون نیاز به مراجعه به خارج از شهر، فرایند اسقاط را انجام دهند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در خصوص بودجه در نظر گرفته شده برای این طرح بیان کرد: مبلغ ۱۰ میلیارد تومان اعتبار اولیه، برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده و موتور سیکلتهای این طرح همه ساخت داخل و از کارخانههای اصفهان و قم تامین میشوند.
بنده خدا اضافه کرد: باید به سمتی پیش برویم که در چند سال آینده هیچ شهر آلودهای در کشور وجود نداشته باشد، همچنین با قدم برداشتن در بهبود حمل و نقل پاک، به توسعه پایدار دست پیدا کنیم.
به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از اینترستینگ انجیرینگ، محققان دانشگاه استنفورد موفق به ساخت باتریهای لیتیوم-یونی ضد حریق جدیدی شدهاند که ۸۰ درصد سبکتر از نمونههای رایج هستند و بین ۱۶ تا ۲۶ درصد ظرفیت بیشتری هم دارند.
براساس اطلاعات موجود، باتریهای جدید چگالی انرژی را بین ۱۶ تا ۲۶ درصد افزایش میدهند.
محققان دانشگاه استنفورد و آزمایشگاه ملی شتاب دهنده «SLAC» وزارت انرژی با هم متحد شده تا جمع آورندهها یا کلکتورهای(collector) باتریهایی که ۸۰ درصد وزن کمتری از باتریهای کنونی دارند و ضد حریق هم هستند، تولید کنند.
یی کوی، استاد SLAC و استنفورد و محقق موسسه مواد و انرژی استنفورد در بیانیهای گفت: همیشه به عنوان عامل سنگینی باتری ها در نظر گرفته شده است و تاکنون از آن برای افزایش عملکرد باتری استفاده موفقیت آمیز نشده است، اما در مطالعه ما، ۸۰ درصد سبکتر بودن جمع کننده باعث افزایش تراکم انرژی باتریهای لیتیوم - یون به میزان ۱۶ تا ۲۶ درصد شد.
دانشمندان امیدوارند این فناوری جدید دامنه رانندگی وسایل نقلیه الکتریکی را افزایش داده و احتمال آتش گرفتن لپ تاپها، تلفنهای همراه و سایر وسایل الکترونیکی را کاهش دهد. این پیشرفت همچنین می تواند تأثیر زیادی در بازیافت داشته باشد.
از آنجا که باتریها بسیار سبکتر خواهند بود، حمل و نقل مواد بازیافتی هزینه کمتری خواهد داشت.
باتریهای آهن-هوا انرژی را با ۱۰ درصد از هزینه باتریهای لیتیوم یونی ذخیره میکنند و "جف بزوس" و "بیل گیتس" نیز از یک پروژه آزمایشی جدید ذخیرهسازی انبوه باتریهای آهن و هوا پشتیبانی میکنند.
شرکت "فرم انرژی" واقع در بوستون در حال ساخت یک سیستم آزمایشی بزرگ ذخیره انرژی با باتریهای هوا-آهن است که امیدوار است منجر به کلاس جدیدی از سیستمهای ذخیره انرژی چند روزه و مقرون به صرفه شود.
این پروژه آزمایشی در مقیاس تجاری با هدف امکان ذخیره سازی ارزانتر انرژی، امکان گذر آسانتر از سوختهای فسیلی ایجاد شده است.
باتریهای آهن و هوای این شرکت با صرف یک دهم هزینه یک واحد ذخیره سازی باتری لیتیوم یونی ساخته شده است و حداکثر ۱۰۰ ساعت انرژی ذخیره میکنند.
آنطور که شرکت "فرم انرژی" بیان میکند، انتقال به انرژیهای تجدیدپذیر بدین معنی است که شبکه الکتریکی اکنون با یک چالش روبرو است و آن، نحوه مدیریت و ذخیره چند روزه انرژیهای تجدید پذیر بدون از بین بردن قابلیت اطمینان یا مقرون به صرفه بودن آن است.
سیستم "فرم انرژی" برای ذخیره ارزان مقدار زیادی انرژی تجدیدپذیر که به وسیله منابع انرژی باد و خورشید بدست آمده، طراحی شده است. سپس برق تولید شده را فقط در صورت نیاز و در زمانهایی که این منابع انرژی به دلیل شرایط آب و هوایی، انرژی کمتری تولید میکنند، آزاد میکند.
این شرکت بیش از ۳۰۰ میلیون دلار برای تجاریسازی سیستم باتری آهن و هوای خود جمع کرده است و سرمایهگذاران سرشناسی از جمله "بیل گیتس" و "جف بزوس" از آن پشتیبانی کردهاند.
در سال ۲۰۱۷ شرکت "تسلا" بزرگترین سیستم باتری جهان را در استرالیای جنوبی ساخت. اگرچه امروزه این سیستم همچنان مورد استفاده قرار میگیرد و تا حد زیادی موفقیت آمیز تلقی میشود، اما باتریهای لیتیوم-یون گران و مستعد فرسایش هستند، به این معنی که نیاز به گزینههای جایگزین وجود دارد.
باتریهای هوا-آهن شرکت "فرم انرژی" ممکن است همان جایگزین مورد نظر باشند. این شرکت توضیح میدهد که آهن برای این سیستم ایدهآل است، زیرا یکی از ایمنترین، ارزانترین و فراوانترین مواد روی زمین است.
از آنجا که این سیستم با کمتر از یک دهم هزینه سیستم باتریهای لیتیوم-یون ساخته شده است، میتواند انرژی ذخیره شده شبکه را با قیمتی قابل رقابت با نیروگاههای رایج در اختیار شبکه قرار دهد.
باتریهای هوا-آهن از طریق "اکسیداسیون برگشتپذیر آهن" کار میکنند. آنها برای تخلیه و آزادسازی انرژی، فرآیند زنگ زدگی را با قرار دادن هزاران گلوله آهن ریز در هوا آغاز میکنند. وقتی سیستم با جریان الکتریکی شارژ میشود، اکسیژن موجود در زنگ زدگی از بین میرود و دوباره به آهن فلزی تبدیل میشود.
اگرچه هنوز "فرم انرژی" عدد مشخصی را در رابطه با کارایی سیستم خود فاش نکرده است، باتریهای آن از یک آند آهنی غول پیکر استفاده میکنند که به گفته این شرکت بزرگترین آند ساخته شده تاکنون در دنیا است. اندازه این سلولها تقریباً یک متر مربع است و در ماژولهای باتری تقریباً به اندازه یک ماشین لباسشویی، به صورت غوطهور در یک الکترولیت مایع قرار میگیرد.
گزارش شده است که این سیستم بین ۱ تا ۳ مگاوات برق مداوم در هر جریب(۰.۴ هکتار) تأمین میکند.
"متیو جارامیلو" مدیرعامل و همبنیانگذار "فرم انرژی" گفت: با استفاده از این فناوری، ما بزرگترین مانع در برابر کربن زدایی عمیق را برطرف میکنیم و انرژی تجدیدپذیر را در هر زمان و هر مکان مورد نیاز، حتی طی چند روز آب و هوای نامساعد یا قطع شبکه فراهم میکنیم.
شرکت چینی سی ای تی ال، امیدوار است در آینده باتریهای مبتنی بر نمک یا سدیم را جایگزین باتریهای لیتیومی کند.
در باتریهای سدیمی نیز مانند باتریهای لیتیومی، یونهای سدیم بین دو الکترود در حرکت هستند و از این طریق وسایل برقی شارژ میشوند. اما یونهای سدیم در مقایسه با یونهای لیتیوم مشکلات کمتری دارند. این یونها بزرگتر بوده و در برابر آلودگیها و ناخالصیهایی که عمر باتری را کوتاه میکند، مقاومت بیشتری دارند. علاوه بر این باتریهای سدیمی مشکلاتی مانند کاهش تدریجی چگالی و ظرفیت شارژ را نیز نخواهند داشت.
در باتری نمکی چینی از یک ماده کربنی سخت و متخلخل برای آند استفاده شده و ساختار کاتد نیز با استفاده از مواد دیگری تغییر یافته تا آرایش الکترونها در درون باتری بهتر شود.
چگالی انرژی این باتری به ازای هر کیلوگرم به ۱۶۰ وات ساعت میرسد که در مقایسه با رقم مشابه ۲۸۵ وات ساعت به ازای هر کیلوگرم در باتریهای لیتیومی هنوز رقم مطلوبی نیست. اما رکوردی قابل توجه در دنیای باتریهای سدیمی محسوب میشود.
شارژ ۸۰ درصد ظرفیت این باتری در دمای اتاق در عرض ۱۵ دقیقه انجام میشود. این باتری در سرمای منفی ۲۰ درجه قادر به حفظ ۹۰ درصد از شارژ خود است که رکوردی مناسب است. انتظار میرود تجاری سازی این باتری تا سال ۲۰۲۳ ممکن شود.