تجهیزات موتور و دوچرخه برقی تولید شد

 تجهیزات موتور و دوچرخه برقی تولید شد

سید سجاد غرضی مدیرعامل استارت آپی فعال در زمینه سرویس‌های حمل و نقل اشتراکی (موتور برقی و دو چرخه برقی) در کارخانه نوآوری «های‌وی»گفت: در طول سال های گذشته، استفاده از وسایل حمل و نقل دوچرخ در حوزه میکرومبیلیتی یا همان حمل و نقل مویرگی در سرتاسر دنیا رایج شده و مدلی که امروزه در بسیاری از شهرهای بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد، استفاده از اپلیکیشن های اشتراک گذاری موتورهای برقی و دوچرخه های برقی و اسکوتر است.

وی ادامه داد: میکرومبیلیتی و حمل و نقل هوشمند از مهم ترین ابزارهای پیشرو برای مبارزه با ترافیک سنگین شهری و معضل جای پارک در شهرهای بزرگ است زیرا استفاده از وسایل حمل و نقل دو چرخ برقی تاثیر بسزایی در کنترل آلودگی و بهبود کیفیت زندگی در کلانشهرهای جهان دارد.

غرضی گفت: در این استارت اپ موفق شدیم با بومی‌سازی کلیه تجهیزات و فناوری‌های مورد استفاده در سیستم‌های اشتراکی، بردهای الکترونیکی مرتبط با موتورها و دوچرخه‌های برقی (با استفاده از فناوری اینترنت اشیا)، اپلیکیشن و تکنولوژی قفل را طراحی و تولید کنیم.

وی در خصوص شیوه کار این سیستم گفت: در این تیم «برد الکترونیکی» که ارتباط بین موتور و دوچرخه‌های برقی با تلفن همراه را برقرار می کند نیز طراحی و تولید شد؛ با استفاده از برد الکترونیکی ساخته شده در این تیم، هدایت، تعیین مسیر، خاموش و روشن شدن، قفل ، پرداخت هزینه و ... موتور برقی و دوچرخه برقی در کمترین زمان ممکن برای کاربر مهیا می شود.

مدیر این تیم استارت آپی اضافه کرد: تعمیر و نگهداری موتورها و دوچرخه‌ها، شارژ باتری آنها و طراحی ایستگاههای شهری توسط اعضای این تیم انجام می‌شود تا در کمترین زمان ممکن موتورها و دوچرخه‌های برقی سالم و بدون نقص در دسترس شهروندان قرار گیرد.

به گفته غرضی، موتورها و دوچرخه‌های برقی این استارت‌آپ‌ بزودی در دسترس عموم قرار خواهند گرفت و همگان میٰ‌توانند با نرم افزار و تجهیزاتی که در این تیم استارت آپی طراحی کردیم از موتورها و دوچرخه‌های برقی استفاده کنند.

مدیر این تیم استارت اپی افزود: طی توافقاتی که با شهرداری داشته ایم، با حدود ۱۰۰ موتور و دوچرخه برقی در یک منطقه پروژه خود را اغاز کنیم.

وی با تاکید بر اینکه این موتورها و دوچرخه‌ها قابلیت جایگزینی وسایل نقلیه عمومی را ندارند و فقط در نقش مکمل حمل و نقل عمومی عمل می‌کنند، گفت: امیدواریم تا در آینده‌ای نه چندان دور در مسیر دستیابی به حمل و نقل هوشمند، تکمیل سفرهای درون شهری با استفاده از وسایل نقلیه عمومی و دوچرخه‌ها و موتورهای برقی اشتراکی میسر شود.

وی ادامه داد: با استقبال و اطمینان شهروندان به سیستم حمل و نقل عمومی و اشتراکی که با همکاری نهادهای دولتی و خصوصی میسر خواهد شد شاهد استفاده کمتر از وسایل نقلیه شخصی در سطح شهر خواهیم بود./

عرضه ابزاری برای کنترل کیفیت هوای مسیر دوچرخه سواران

عرضه ابزاری برای کنترل کیفیت هوای مسیر دوچرخه سواران

دوچرخه سواران در حین حرکت در نقاط مختلف شهرها از مسیرهایی با کیفیت هوای متفاوت عبور می‌کنند. عبور مداوم از مناطق آلوده بر روی سلامت افراد تأثیر جدی می‌گذارد. از همین رو یک شرکت تجاری ابزار کوچکی طراحی کرده که نصب آن بر روی دوچرخه کنترل کیفیت هوا و اطلاع رسانی آنی در این زمینه را به دوچرخه سوار ممکن می‌کند.

شرکت هلندی SODAQ این دستگاه که ایر نام دارد را اولین بار در سال ۲۰۱۵ تولید کرد و تا به حال نمونه‌های محدودی از دستگاه یادشده در نروژ، ایتالیا، سوئد و فرانسه عرضه شده‌اند. اما حالا قرار است تولید این محصول توسعه یابد.

تا به حال ده دوچرخه سوار از این دستگاه استفاده کرده‌اند و تعداد ۵۰۰ واحد از دستگاه ایر عرضه شده است. مدل جدیدتر این دستگاه کوچک‌تر و هوشمندتر بوده و نصب آن بر روی دوچرخه‌ها نیز ساده‌تر است.

بر روی دستگاه ایر حسگرهایی نصب شده که قادر به اندازه‌گیری غلظت آلاینده‌ها و ریز ذرات، دما و رطوبت هوا هستند. این کار هر ده ثانیه یک بار انجام می‌شود و داده‌های جمع‌آوری شده به طور آنی از طریق شبکه‌های مخابراتی یا بی سیم بر روی نقشه جهانی کیفیت هوای آنلاین منعکس می‌شوند. در نهایت مردم می‌توانند برای بررسی کیفیت هوا به صورت محلی، در طول مسیر دوچرخه سواری خود یا در سراسر جهان به آن نقشه دسترسی داشته باشند.

این دستگاه را می‌توان در درون منزل نیز نصب کرد و از این طریق کیفیت هوای خانه را کنترل کرد. قیمت این محصول و زمان عرضه آن هنوز اعلام نشده است.

حمایت مالی اسپانیا از طرح‌های ترویج دوچرخه‌سواری


حمایت مالی اسپانیا از طرح‌های ترویج دوچرخه‌سواری

شورای شهر سانتاندر قرار است پیش‌نویس قانونی را تصویب کند که بر اساس آن شهرداری هنگام خرید دوچرخه برقی، به ساکنان کمک‌مالی می‌کند؛ این شهر شمالی اسپانیا قصد دارد ساکنان خود را در جهت انتخاب روش جابه‌جایی سالم‌تر و پایدار ترغیب کند.

مسئولان شهر سانتاندر تاکید کردند که کمک مالی به ازای هر خرید به ۳۵۰ یورو می‌رسد و هدف آن جلب توجه شهروندان و تشویق آن‌ها برای دوچرخه سواری است.

شورای شهر در حال حاضر ۷۵ هزار یورو به اولین فراخوان اختصاص داده است که برای حمایت از خرید بیش از ۲۱۵ دوچرخه برقی و همچنین دوچرخه‌های عادی در نظر گرفته شده است.

مشاور شورای شهر در امور جابه‌جایی پایدار شهری در این رابطه گفته است: "ما کاملاً آگاه هستیم که باید به سمت ایجاد شهری امن و دوستدار عابران پیاده و دوچرخه سوار پیش برویم و به همین دلیل است که باید از این فرصت برای ارتقای بیشتر تحرک دوچرخه سواران در شهر از دیدگاهی پایدار و کارآمد استفاده کنیم تا شهروندان بیشتری بتوانند از این شیوه جابجایی بهره ببرند. "

حمایت مالی اسپانیا از طرح‌های ترویج دوچرخه‌سواری

کمک‌های مالی این طرح برای ساکنان بالای ۱۸ سال است که حداقل ۶ ماه قبل از انتشار فراخوان در سانتاندر زندگی کرده‌اند. برای خرید دوچرخه‌های این طرح می‌توان به تمام مغازه‌های شهر مراجعه کرد و به این ترتیب از کارآفرینان و مشاغل مرتبط با تحرک پایدار حمایت کرد.

قیمت دوچرخه از ۵۰۰ هزار و یورو (بدون مالیات بر ارزش افزوده) فراتر نمی‌رود و البته قابلیت انتقال به شخص ثالث در دو سال آینده وجود ندارد.

گسترش شبکه پارکینگ برای دوچرخه با وسعت فضایی برای ایجاد ۲۳۰ پارکینگ جدید و همچنین اجرای سیستم اجاره دوچرخه برقی برای اصلاح سیستم فعلی با ۲۰۰ دوچرخه و ۲۰ ایستگاه نیز از جمله طرح‌های دیگری است که شهرداری در پی دریافت بودجه مورد نظر است.

شورای شهر همچنین در حال بررسی امکان نصب ایستگاه‌های کوچکی برای تعمیر دوچرخه است که دوچرخه سواران می‌توانند در مواقع اضطراری به صورت رایگان از آن‌ها استفاده کنند. این ایستگاه‌ها مجهز به پیچ گوشتی، آچار، مجموعه کلید آلن و ابزارهایی برای پنچرگیری و تعویض لاستیک، شیلنگ و اتصالات سوپاپ برای باد کردن لاستیک‌ها و همچنین یک دستگاه تنظیم باد برای کنترل فشار هوا است.

حمایت مالی اسپانیا از طرح‌های ترویج دوچرخه‌سواری

آخرین وضعیت موتور، خودرو و اتوبوس برقی ایرانی

آخرین وضعیت موتور، خودرو و اتوبوس برقی ایرانی

دکتر شهریار زینی درباره آخرین وضعیت «اتوبوس برقی ایرانی» در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: این پروژه طی حدود ۹ ماه گذشته توسط یک شرکت دانش بنیان آغاز شد و اکنون با حمایت معاونت علمی و فناوری به مرحله نمونه مهندسی رسیده است.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی شده که تمام ماژول‌های این اتوبوس تماماً توسط شرکت‌های دانش بنیان طراحی و ایرانی شود، گفت: همچنین قرار است مابقی ماژول‌ها در حد نمونه مهندسی توسعه داده شود.

مدیر طرح‌های کلان ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری با بیان اینکه تمام تست‌های موتور این اتوبوس با موفقیت به اتمام رسیده است، گفت: همچنین ساخت گیربکس این اتوبوس در حال بومی سازی است که ۴۰ درصد پیشرفت داشته است. در این اتوبوس اکثر ماژول‌ها یا قوای محرکه که موتور دیزلی و احتراقی اتوبوس هستند، برداشته شده و قوای محرکه الکتریکی ایرانی جایگزین شده است.

اولین موتور الکتریکی مختص اتوبوس برقی در حال ساخت است

زینی گفت: در حال حاضر اولین موتور الکتریکی مختص این اتوبوس برقی توسط دانش بنیان‌های ایرانی در حال ساخت است که تا پایان سال نمونه معیار ساخت آن رونمایی می‌شود.

وی با بیان اینکه این موتور الکتریکی بر اساس مهندسی معکوس از نمونه مشابه صاحب برند خارجی در کشور ساخته شد، گفت: نمونه‌ای که مهندسی معکوس شده نسبت به نمونه مشابه خارجی از قابلیت، راندمان و کارایی بالاتری برخوردار است اما با این وجود قیمت آن ۲۵ درصد پایین‌تر است.

به گفته وی، در حال حاضر علاوه بر بدنه و موتور الکتریکی اتوبوس برقی، قوای محرکه آن نیز در یک شرکت داخلی به تولید رسیده و تماماً ایرانی است. برنامه ما این است که تا دهه فجر بقیه قوای محرکه در حد نمونه مهندسی ساخته و رونمایی شود.

آخرین وضعیت موتور، خودرو و اتوبوس برقی ایرانی

اتوبوس برقی بیش از ۷۰ درصد بومی سازی شده است

وی با اشاره به میزان استفاده از تکنولوژی ایرانی در ساخت این اتوبوس برقی گفت: بیش از ۷۰ درصد این اتوبوس بومی سازی و ایرانی شده که بیشتر از این حد خلاف واقع است. این میزان ایرانی شدن یک اتوبوس برقی منطقی است زیرا مابقی قطعات استاندارد یا قطعات «های تکی» است که تولید و بومی سازی آن به صرفه نیست یا دانش فنی آن را نداریم از این رو نمی‌توان انتظار داشت که ۱۰۰ درصد تولید این اتوبوس بومی سازی شود. در کشورهای صاحب برند هم این رویه کاملاً منطقی است.

وی اضافه کرد: این هفتاد درصد به این معنا نیست که ۳۰ درصد دیگر جای کار دارد بلکه بدان معناست که در حد توان، داخلی سازی شده است و تا این حد نیز جای تقدیر دارد؛ اکنون زمانی است که باید به فکر توسعه کسب و کار و فضای تجاری سازی محصول باشیم.

مدیر طرح‌های کلان ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری در خصوص میزان تفاوت قیمتی اتوبوس برقی نسبت به نمونه خارجی گفت: طبق برآوردها، میزان ۳۰-۴۰ درصد کاهش قیمت در تولید این اتوبوس‌های برقی ایرانی نسبت به نمونه خارجی خواهیم داشت؛ البته این میزان کاهش و تفاوت قیمت بستگی به میزان تولید انبوه و تیراژ دارد زیرا صنعت خودروسازی در تولید انبوه معنا پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: البته که اتوبوس برقی در همه جای دنیا یک و نیم برابر گران‌تر از نمونه‌های داخلی است خصوصاً اینکه کشور ما در شرایط خاص تحریم سخت‌گیرانه و ظالمانه‌ای قرار دارد و همین موضوع باعث شده که از تمام ظرفیت داخل کمال استفاده را ببریم تا در حوزه اتوبوس برقی متکی به کشورهای دیگر نباشیم.

زینی با بیان اینکه بعد از رونمایی از نمونه مهندسی اتوبوس برقی، تفاهم نامه‌ای برای ساخت ۲۰۰ دستگاه اتوبوس و تحویل آن به شهرداری را منعقد کردیم، گفت: اکنون در حال رایزنی هستیم که این تفاهم نامه به قرارداد تبدیل شود. شهرداری این تفاهم نامه را در شرایطی به قرارداد تبدیل می‌کند که تمام مراحل اخذ گواهینامه و مجوزها و… طی شده باشد و این موضوع نیز یک چالش است زیرا هیچ سرمایه گذاری به این صورت سرمایه گذاری نمی‌کند. این موضوع زمان بر و هزینه بر است که برآورد شده ۳۰-۴۰ میلیارد تومان هزینه دارد.

وی ادامه داد: ما انتظار انعقاد قرارداد و پیش پرداخت از شهرداری، نداریم اما به نظر می‌رسد که انعقاد یک قرارداد برای شروع کار لازم است و نمی‌توان بدون یک قرارداد پروسه تولید را با اطمینان خاطر انجام داد. تا این قرارداد منعقد نشود؛ استفاده از این اتوبوس‌های برقی به تعویق می‌افتد. وقتی قرارداد منعقد شود، سازنده و شرکت‌های دانش بنیان دلگرم به فروش می‌شوند.

ساخت موتوربرقی گره تکنولوژی ندارد

مدیر طرح‌های کلان ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری مدیر طرح‌های کلان ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته در ادامه با اشاره به آخرین درصد پیشرفت پروژه موتور برقی گفت: این پروژه نیز که به سکانداری شرکت‌های دانش بنیان پیش می‌رود تاکنون ۶۵ درصد پیشرفت داشته است.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از موتورهای برقی در لایه‌های میانی شهر توسط پیک‌های موتوری و … گفت: نتیجه تلاش شرکت‌های دانش بنیان برای ساخت موتور برقی نهایی انعقاد یک قرارداد با کاربرد پیک بوده است. البته که این یک قرارداد، کافی نیست و باید بیشتر از اینها با سازمان‌های مختلف، شهرداری‌ها، ارگان‌های کشور و… انعقاد قرارداد برای استفاده از موتورهای برقی داشته باشیم.

زینی با بیان اینکه در موتورهای معمولی، هنوز این جین موتور وارداتی است، گفت: در موتوربرقی این جین برداشته می‌شود و به صورت کلی می‌توان گفت تکنولوژی خاصی نیست که در ساخت موتور برقی داخلی نشده باشد به طوری که مجموعه قوای محرکه آن نیز در کشور ساخته می‌شود. ساخت و بومی سازی گیربکس که تقریباً تمام تکنولوژی آن در کشور وجود دارد به اتمام رسیده است و به صراحت می‌توان گفت که گره تکنولوژی در موتور برقی نداریم و آماده تولید انبوه آن نیز هستیم اما این موضوع نیاز به یک عزم راسخ برای سفارش گذاری دارد.

آخرین وضعیت موتور، خودرو و اتوبوس برقی ایرانی

وی با بیان اینکه هنوز با وجود فروش موتوربرقی در کشور، این وسیله نقلیه جنبه لوکس دارد، گفت: قیمت بالاتر آن و نبود زیرساخت شارژ آن نیز از عواملی است که باعث می‌شود بسیاری از افراد یا سازمان‌ها به سراغ استفاده از موتورهای برقی نروند. ولی رسالت دولت این است که در توسعه زیرساخت‌های شارژ کمک کند و فرهنگسازی شود تا فروش این موتورها برای عموم به راحتی انجام بگیرد.

مدیر طرح‌های کلان ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری با تاکید بر اینکه استفاده از موتوربرقی می‌تواند هزینه‌های بنزین، روغن و… را کاهش دهد، گفت: باتری موتور برقی وارداتی و بقیه ماژول های آن داخلی است. همچنین بدنه هم وارداتی است اما از بدنه موتورهای کنونی هم می‌توان استفاده کرد. موتور برقی مشکل تکنولوژی ندارد و تنها مسئله آن مربوط به سرمایه گذاری است.

زینی به تسریع روند سرمایه گذاری روی موتورهای برقی تاکید کرد و ادامه داد: در حال حاضر نمونه‌های خارجی در کشور وجود دارد اما اگر این موتورهای مختلف با برندهای مختلف وارد کشور شود در صورت بروز مشکل می‌تواند دیدگاه مردم را نسبت به موتورهای ایرانی هم تغییر دهد از این رو بهتر است هر چه زودتر سرمایه گذاری روی موتورهای برقی ایرانی انجام بگیرد و این فرهنگ سازی محقق شود.

وی در خصوص تفاوت قیمت موتور برقی با سایر موتورها گفت: این موتورهای برقی نسبت به نمونه‌های غیر برقی کمی افزایش قیمت دارد اما نسبت به نمونه‌های خارجی ۲۰ درصد ارزان‌تر است.

مدیر طرح‌های کلان ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری با بیان اینکه توان این موتور برقی ۳ کیلووات و میزان ظرفیت باتری هم ۳ کیلووات ساعت است، گفت: استفاده از این موتور در تهران خوب است.

ایجاد زنجیره تامین در ساخت خودروی برقی

زینی با اشاره به آخرین وضعیت خودروی برقی نیز گفت: یک شرکت دانش بنیان موفق شده ۵۰ درصد در توسعه ماژول‌های خودروی برقی دست پیدا و زنجیره تامین پایداری را ایجاد کند.

وی با بیان اینکه نیمی از ماژول های نمونه مهندسی خودروی برقی در حال ساخت است، گفت: پلتفرم خودرو توسط یک شرکت دانش بنیان دنبال شده و پیشرفتی ۶۰ درصدی داشته است؛ بر اساس برنامه‌ریزی ها، قرار است نمونه مهندسی این خودروی برقی تا پایان سال رونمایی شود.

آخرین وضعیت موتور، خودرو و اتوبوس برقی ایرانی

مدیر طرح‌های کلان ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری با بیان اینکه طراحی و ساخت خودروی برقی با تاخیر نسبت به اتوبوس و موتور برقی آغاز شده گفت: این خودروی برقی روی پلتفرم خودروی بنزینی طراحی شده و به برقی تبدیل شده است که این داخلی سازی همراه با کاهش قیمت است.

وی با تاکید بر اینکه این فناوری را هیچ جای دنیا به ما ارائه نمی‌کند، گفت: اگر تحریم هم نبودیم این بومی سازی باید اتفاق می‌افتاد بنابراین مسیر داخلی سازی به این واسطه رخ داده است و جای تقدیر دارد. تحریم باعث می‌شود در زمان بیشتر اما شتابان این مسیر طی شود که این نیاز به حمایت دولت دارد تا با ارائه تسهیلات بتوان هزینه کمتری صرف تولید انبوه خودروی برقی کرد و مردم هم توان خرید آن را داشته باشند.

چالش‌های استفاده از وسائط نقلیه زیاد است / از قوانین قدیمی تا عدم انعقاد قرارداد

زینی تاکید کرد: ما باید تسهیلات بیشتری برای توسعه دستگاه‌های برقی بکار ببریم چون نمی‌توانیم بر اساس قوانینی که مربوط به دهه‌های گذشته و خودروهای مرسوم است برای خودروهای ساخته شده با فناوری روز استفاده کنیم. در واقع این فناوری‌های نو، قواعد نو و جدید لازم دارد.

ضرورت توجه به ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر

مدیر طرح‌های کلان ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری با بیان اینکه «ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقا نظام مالی کشور»، کمک کننده به استفاده از وسائط برقی در کشور است، گفت: این قانون هنوز در شورایعالی اقتصاد به تصویب نرسیده و همین باعث ایجاد مشکلات در استفاده از اتوبوس برقی و… شده است.

به گفته وی، در همه جای دنیا قیمت خودروهای برقی نسبت به فسیلی‌ها گران‌تر است و در این میان دولت‌ها سوبسیدها و یارانه‌هایی را در راستای استفاده از وسائط نقلیه برقی اختصاص می‌دهند تا این تفاوت قیمتی پوشیده شود. این قانون باید هر چه زودتر به تصویب برسد و جا دارد که دولت فعلی ظرف مدت زمانی کوتاه این قانون را بررسی کند و به تصویب برساند.

زینی با اشاره به چالش‌های دیگر استفاده از وسائط نقلیه گفت: انعقاد قرارداد قطعی برای تولید انبوه در راستای کاهش قیمت و استفاده بیشتر توسط افراد، از دیگر چالش‌های استفاده از وسایل نقلیه برقی هستند که باید این موضوع رفع شود تا بتوانیم با جایگزینی وسائط نقلیه با سوخت فسیلی در کاهش آلودگی هوا گام برداریم.

به گزارش مهر، بر اساس اعلام ستاد توسعه فناوری حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری، ۵ پروژه کلان تولید خودروی برقی، ۲ پروژه در حوزه اتوبوس برقی و ۱۰ طرح برای ساخت موتور برقی توسط شرکت‌های دانش بنیان در جریان است.

رونمایی هوندا از یک موتورسیکلت برقی جذاب

رونمایی هوندا از یک موتورسیکلت برقی جذاب

شرکت ژاپنی هوندا در سال‌های اخیر برنامه گسترده‌ای را برای توسعه خودرو‌های تمام برقی خود به اجرا گذاشته است که بتواند طیف وسیعی از درخواست‌ها را پوشش دهد. در یکی از آخرین دستاوردها، هوندا از یک موتورسیکلت تمام برقی با نام Honda Gyro Canopy:e رونمایی کرده که از سه چرخ و یک سقف کوچک بهره می‌برد.


به گزارش فرارو، شرکت هوندا در جدیدترین موتورسیکلت برقی خود یک سایبان کوچک را تعبیه کرده که می‌تواند کاربر را از شرایط تحمیلی مختلف خارجی همچون نور شدید آفتاب و باران محافظت کند. موتور الکترونیکی جدید هوندا که به درستی Honda Gyro Canopy:e نامیده شده است، پس از تولید گسترده مدل‌های دوچرخه برقی توسط این خودروساز ژاپنی عرضه می‌شود که اینبار از سه چرخ بهره می‌برد. این موتور در واقع به لیست رو به رشدی از طرح‌های چشمگیر و نوآورانه هوندا می‌پیوندد که از این شرکت بیرون می‌آیند.

رونمایی هوندا از یک موتورسیکلت برقی جذاب

موتورسیکلت برقی Honda Gyro Canopy:e یک موتورسیکلت الکترونیکی متمرکز بر تحویل بار است که سایبان کوچک آن می‌تواند هم راننده و هم بار حمل شده را پوشش دهد. البته باید توجه داشت که این سایبان فاقد جعبه مخصوص برای قرار دادن بار است و همچنین به طور کامل هم نمی‌تواند بار و راننده را برای مثال از خیس شدن در روز‌های بارانی پوشش دهد. با این حال این سایبان می‌تواند تاحدودی هم راکب و هم بار را از خیس شدن زیادی و یا آفتاب شدید و حتی آسیب دیدن در حوادث، محافظت کند.

موتورسیکلت برقی Gyro Canopy:e دارای یک موتور الکتریکی با حداکثر توان خروجی ۳۲۰۰ وات است اگرچه توان خروجی مداوم ۵۸۰ وات را ارائه می‌دهد. برد این وسیله نقلیه ۷۷ کیلومتر است که در صورت سواری با سرعت متوسط بیش از ۳۰ کیلومتر در ساعت می‌تواند بیشتر باشد. این موتورسیکلت دارای باتری‌های قابل جابجایی و تعویض است که باعث افزایش بیشتر قابلیت این وسیله نقلیه الکترونیکی می‌شود. به عبارت دیگر، باتری‌های این دستگاه را می‌توان در عرض چند دقیقه به طور یکپارچه با باتری‌های تازه شارژ شده تعویض کرد.

رونمایی هوندا از یک موتورسیکلت برقی جذاب

همانگونه که اشاره شد، موتورسیکلت برقی Honda Gyro Canopy:e برای سواری شهری به عنوان یک دوچرخه الکترونیکی تحویل بار مناسب است. این موتورسیکلت برقی به تازگی در بازار داخلی هوندا در کشور ژاپن با قیمت ۷۱۵۰۰۰ ین (۶۲۹۵ دلار) عرضه شده است. به گزارش فرارو، قیمت Gyro Canopy:e به طور قابل توجهی بالاتر از سری جدید موتورسیکلت‌های الکترونیکی هوندا مانند U-GO و U-BE است، اما این موضوع را نیز باید در نظر داشت که موتورسیکلت Gyro Canopy:e برخلاف U-go و U-be برای فعالیت‌های تجاری ساخته شده است. حال باید دید که استقبال از هوندا Gyro Canopy:e در بازار ژاپن چگونه است. جزئیات در دسترس بودن و قیمت جهانی این موتورسیکلت برقی هنوز توسط هوندا منتشر نشده است.