با پایتخت دوچرخه‌سازی اروپا آشنا شوید

با پایتخت دوچرخه‌سازی اروپا آشنا شوید

افزایش تقاضا برای دوچرخه، اقتصاد پرتغال، یکی از تولیدکنندگان سنتی این وسیله حمل و نقل تحت تاثیر مثبت قرار داده است. این کشور سال گذشته ۲میلیون و ۶۰۰ هزار دوچرخه ساخته که تقریبا تمام آن به دیگر کشورهای اروپایی صادر شده است.


فیلیپ موتا،‌ مدیر صادرات شرکت این‌سایکلز در شهر آگوئدای پرتغال با ابراز خرسندی از افزایش انفجاری تقاضا و سودآوری این صنعت می‌گوید: «ما در سال ۲۰۱۸، سه میلیون یورو فاکنور کردیم. در سال ۲۰۱۹ این رقم به ۵۰ میلیون یورو رسید. در سال ۲۰۲۰ به‌‌علت کووید فروش خوبی نداشتیم چون قطعه‌ای در کار نبود. گردش تجاریمان ۳۶ تا ۳۷ میلیون یورو بود.»


با شیوع ویروس کرونا، افزایش بهای سوخت و بالا رفتن دغدغه‌های زیست محیطی، بسیاری دوچرخه را جایگزین خودرو و حمل و نقل عمومی کردند. سال گذشته به‌دلیل کاهش تولید، مشتریان معمولا چند ماه در صف دریافت دوچرخه منتظر می‌ماندند. وضعتی که هم‌اکنون و با چند برابر شدن تقاضا، بدتر هم شده است و انتظار ممکن است در برخی موارد ۲ تا ۳ هم طول بکشد.


بسیاری از قطعات از آسیا وارد می‌شود و رکود طولانی و افزایش انفجاری تقاضا در ماه‌های گذشت، روند تولید قطعات دوچرخه را مانند خودرو، نامتواز کرده است. فیلیپ موتا می‌گوید: «اگر قطعه حاضر بود، ما ماهیانه به راحتی ۶۰ تا ۷۰ میلیون یورو درآمد داشتیم. میزان تولید پارسال ۲۵۰هزار دستگاه بود و امسال به ۱۴۰هزار کاهش یافته است.»


با وجود چالش قطعه، دوچرخه‌سازی همچنان یک صنعت پرسود، به‌ویژه در پرتغال به شمار می‌رود. فارغ از سنت تاریخی دوچرخه‌سازی در این کشور‌، وضع مالیات اتحادیه اروپا بر دوچرخه‌های چینی هم سازندگان اروپایی را عملا در بازار بی‌رقیب گذاشته است. احتمالا شمار صادرات دوچرخه از پرتغال به دیگر کشورهای اروپایی امسال ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت.


تولیدکنندگان دوچرخه در اروپا امیدوارند مشکل قطعه تا سال ۲۰۲۳ کاملا برطرف شود. با وجود این چالش، پرتغال امیدوار است فقط در سال آینده ۸ هزار شغل مستقیم در صنعت دوچرخه‌سازی ایجاد کند.

داشتن خواب بهتر با دوچرخه سواری و باغبانی

داشتن خواب بهتر با دوچرخه سواری و باغبانی

تحقیق جدید بیانگر این مطلب است که انواع معینی از فعالیت های فیزیکی می تواند منجر به خواب بهتر شود.

محققان دانشگاه پنسیلوانیا دریافتند انجام فعالیت های فیزیکی نظیر پیاده روی، دوچرخه سواری، باغبانی، گلف، دویدن، وزنه برداری، یوگا/پیلاتس با عادات خواب بهتر مرتبط هستند.

«مایکل گراندر»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «این نتایج منطبق با افزایش روزافزون مقالات علمی در مورد نقش خواب بر عملکرد انسان است. مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که عدم خواب مناسب با عملکرد ضعیف بدنی و روانی مرتبط است و این مطالعه به ما نشان می دهد که در حقیقت هم این مسئله وجود دارد.»

در این مطالعه محققان داده های مربوط به خواب و فعالیت های فیزیکی بیش از ۴۲۹ هزار فرد بزرگسال را از برنامه «سیستم نظارت بر فاکتور خطر رفتاری سال ۲۰۱۳» جمع آوری و تحلیل نمودند. از پاسخ دهندگان در نظرسنجی پرسیده شد که در طول ماه گذشته چه نوع فعالیت فیزیکی را بیشتر انجام داده اند و در طول ۲۴ ساعت معمولا چه میزان می خوابند.

آنها متوجه شدند فعالیت های فیزیکی نظیر خانه داری و بچه داری با افزایش موارد خواب بد و بی کیفیت در ارتباط است و فعالیت هایی نظیر دوچرخه سواری و باغبانی با موارد کمتری از خواب ناکافی مرتبط است.

دوچرخه سواری تریال

دوچرخه سواری تریال
مسابقات قهرمانی دوچرخه سواری کشور در رشته تریال با حضور ۵۰ ورزشکار از سراسر کشور در محوطه آبشار گنجنامه همدان برگزار شد












عکس/ تاکسی دوچرخه

عکس/ تاکسی دوچرخه‌

تاکسی دوچرخه یا سه چرخه که در برخی از کشورها استفاده می‌شود مورد توجه شهروندان استان قرقلرایلی در ترکیه قرار گرفته است.


با پایتخت دوچرخه‌سازی اروپا آشنا شوید

با پایتخت دوچرخه‌سازی اروپا آشنا شوید

افزایش تقاضا برای دوچرخه، اقتصاد پرتغال، یکی از تولیدکنندگان سنتی این وسیله حمل و نقل تحت تاثیر مثبت قرار داده است. این کشور سال گذشته ۲میلیون و ۶۰۰ هزار دوچرخه ساخته که تقریبا تمام آن به دیگر کشورهای اروپایی صادر شده است.


فیلیپ موتا،‌ مدیر صادرات شرکت این‌سایکلز در شهر آگوئدای پرتغال با ابراز خرسندی از افزایش انفجاری تقاضا و سودآوری این صنعت می‌گوید: «ما در سال ۲۰۱۸، سه میلیون یورو فاکنور کردیم. در سال ۲۰۱۹ این رقم به ۵۰ میلیون یورو رسید. در سال ۲۰۲۰ به‌‌علت کووید فروش خوبی نداشتیم چون قطعه‌ای در کار نبود. گردش تجاریمان ۳۶ تا ۳۷ میلیون یورو بود.»


با شیوع ویروس کرونا، افزایش بهای سوخت و بالا رفتن دغدغه‌های زیست محیطی، بسیاری دوچرخه را جایگزین خودرو و حمل و نقل عمومی کردند. سال گذشته به‌دلیل کاهش تولید، مشتریان معمولا چند ماه در صف دریافت دوچرخه منتظر می‌ماندند. وضعتی که هم‌اکنون و با چند برابر شدن تقاضا، بدتر هم شده است و انتظار ممکن است در برخی موارد ۲ تا ۳ هم طول بکشد.


بسیاری از قطعات از آسیا وارد می‌شود و رکود طولانی و افزایش انفجاری تقاضا در ماه‌های گذشت، روند تولید قطعات دوچرخه را مانند خودرو، نامتواز کرده است. فیلیپ موتا می‌گوید: «اگر قطعه حاضر بود، ما ماهیانه به راحتی ۶۰ تا ۷۰ میلیون یورو درآمد داشتیم. میزان تولید پارسال ۲۵۰هزار دستگاه بود و امسال به ۱۴۰هزار کاهش یافته است.»


با وجود چالش قطعه، دوچرخه‌سازی همچنان یک صنعت پرسود، به‌ویژه در پرتغال به شمار می‌رود. فارغ از سنت تاریخی دوچرخه‌سازی در این کشور‌، وضع مالیات اتحادیه اروپا بر دوچرخه‌های چینی هم سازندگان اروپایی را عملا در بازار بی‌رقیب گذاشته است. احتمالا شمار صادرات دوچرخه از پرتغال به دیگر کشورهای اروپایی امسال ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت.


تولیدکنندگان دوچرخه در اروپا امیدوارند مشکل قطعه تا سال ۲۰۲۳ کاملا برطرف شود. با وجود این چالش، پرتغال امیدوار است فقط در سال آینده ۸ هزار شغل مستقیم در صنعت دوچرخه‌سازی ایجاد کند.